EV6 – czy to jeszcze KIA?

EV6 – czy to jeszcze KIA?

18 marca, 2022 0 przez Maks Michalczak

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce wydawał się nie mieć jednoznacznego, niepozostawiającego wątpliwości lidera. Pojawiło się w ofercie wiele ciekawych samochodów. W większości auta te były jednak kompromisem pomiędzy tradycją a możliwościami, które daje technologia. Do teraz, oto bowiem królowa elektryków – KIA EV6.

Elektryczny samochód roku 2022

Nowa KIA EV6 zdobyła tytuł Samochodu Roku 2022 w prestiżowym konkursie Car of the Year (COTY). Innowacyjny, elektryczny crossover zwyciężył głosami 59-osobowego jury, które składa się z szanowanych dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 europejskich krajów.

W tym roku rywalizacja była niezwykle zacięta, mimo to EV6 pokonała kilkadziesiąt samochodów, w ścisłym finale będąc lepszą od modeli opisywanych już na naszym portalu. KIA otrzymała łącznie 279 punktów, kolejne miejsca zajęły Renault Mégane E-Tech (265 punktów), Hyundai IONIQ 5 (261 punktów), Peugeot 308 (191 punktów), Škoda Enyaq iV (185 punktów), Ford Mustang Mach-E (150 punktów) i Cupra Born (144 punkty).

Nowa platforma podwoziowa i 18 minut

Tytuł Samochodu Roku jest najnowszą i najbardziej prestiżową nagrodą na półce z nagrodami EV6. Stanie obok „Crossover of the Year” zdobytym w plebiscycie organizowanym przez doskonale znany w Polsce TopGear.com czy „Auto Klasy Średniej” w plebiscycie Auto Świat Moto Awards 2021 i wielu innych.

Jak to możliwe, zapytacie? Choć nie brzmi to szczególnie futurystycznie, ojcem tego sukcesu jest nowa platforma podwoziowa – Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Dzięki niej EV6 może pochwalić się wiodącą w swojej klasie przestrzenią we wnętrzu, imponującym zasięgiem do aż 528 km i możliwością ultraszybkiego ładowania prądem o napięciu 800 V. Zapewnia naładowanie akumulatora od 10 do 80 procent w zaledwie 18 minut! Niebywałe!

Moc technologii i wszechogarniająca cisza

Platforma E-GMP zapewnia płaską podłogę w kabinie oraz wyjątkowo duże rozmiary wnętrza. Przestronna kabina oferuje pasażerom sporo miejsca we wszystkich kierunkach. Dwa wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,3 cala każdy połączone są w jeden zakrzywiony ekran, który zapewnia kierowcy łatwy dostęp do najważniejszych informacji o EV6 i na temat jazdy. 

Konstruktorzy KIA zdecydowali się na jeszcze jeden zaskakujący krok. Kto jechał samochodem elektrycznym, ten wie, że to w większości auta ciche. Jednak nie dla twórców EV6, którzy dążąc do obniżenia poziomu decybeli, postawili na niezwykłe materiały dźwiękochłonne. Ulokowali je na podłodze oraz w nadkolach, drzwiach i pokrywie bagażnika. Opony także ograniczają hałas docierający do kabiny EV6, dzięki czemu podróż jest wyjątkowo komfortowa, cicha i spokojna. To nie wszystko: szyba przednia, ale także szyby w drzwiach są wyposażone w dodatkową warstwę akustyczną, co sprawia, że pod względem wyciszenia wnętrza EV6 dorównuje modelom wyższej klasy segmentu premium. Co więcej, projektanci wykorzystali we wnętrzu zarówno materiały pochodzące z recyklingu, jak i tapicerkę z wegańskiej skóry do obszycia foteli.

Wróćmy jednak do technologii. Wyświetlacz AR Head-Up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości na przedniej szybie zapewnia wskazówki nawigacji na drodze oraz wszystkie kluczowe informacje, zaczynając od prędkościomierza. System nagłośnienia Meridian Premium to aż 14 – tak dobrze czytacie – czternaście głośników! O panoramicznym wyświetlaczu 12,3 cala wręcz nie wypada szerzej wspominać. To oczywiste detale w tym aucie.

Dzięki elektrycznej platformie modułowej i pojemnemu akumulatorowi EV6 może służyć również jako mobilne źródło zasilania w codziennym życiu, gdyż posiada funkcję Vehicle-to-load (V2L). Opisywany model KIA dostarcza do 3,6 kW energii elektrycznej, może więc być awaryjnym źródłem zasilania urządzeń w domu lub w potrzebie działać jak alternatywny, przenośny powerbank. 

Cena…, czyli czy spadniemy z krzesła?

Najtańszy model EV6 z najmniejszym akumulatorem 58 kWk i napędem RWD to wydatek od 184 900 zł. Dwadzieścia tysięcy złotych więcej kosztował nas będzie model z silnikiem o mocy nie 170 KM, a 229 KM i akumulatorze 77,4 kWh, który pozwala na przejechanie nawet 528 km. Ta sama wersja silnikowa, ale z innym wyposażeniem, to już wydatek nawet 242 900 zł.

Najdroższym modelem jest niesamowicie usportowiony model EV6 GT z napędem na tylną oś, który kosztuje 299 900 zł, a jego silnik generuje potężną moc 585 KM! Ten model to jednak dopiero melodia przyszłości, w polskich salonach pojawi się prawdopodobnie około IV kwartału tego roku. I nie powinniśmy się martwić, że jego zasięg to “jedynie” 424 kilometry. Baterie EV6 do zasięgu 100 km naładujemy zaledwie w 4,5 minuty.

Dziś jesteśmy ogromnymi fanami EV6, ale coś nam podpowiada, że naprawdę urzeknie nas dopiero model GT…

Fot. Materiały Prasowe KIA Polska