
XC40 – małe Volvo z wielkim sercem?
7 października, 2022Kiedy w 2010 roku Volvo należące wtedy do Forda trafiło w ręce Zhejiang Geely Holding, wielu powątpiewało w powodzenie tego projektu. Jeśli Amerykanom nie udało się odnieść sukcesu ze szwedzką marką, w jaki sposób mają zrobić to Chińczycy? Dziś, ponad dekadę po tej transakcji wiemy, że sceptycy mylili się bardzo, a samochody Volvo podbiły nie tylko światowe rynki, ale też kraj nad Wisłą. W nasze ręce trafił ich najmniejszy model, który do testów użyczył krakowski salon Volvo Car PGD Kraków. Zapraszamy na test Volvo XC40 B5!
Auto bliskie – nie tylko – kierowcy
Volvo XC40 w Polsce zadebiutowało w 2017 roku, aby dość szybko stać się drugim – po XC60 – najpopularniejszym modelem tej marki. Tylko w 2021 roku zarejestrowano ponad 3 tys. egzemplarzy tego najmniejszego w rodzinie Volvo SUV-a. Mimo uznania wyrażonego popytem auto cały czas poddawane było doskonaleniu, na naszym rynku pojawiło się więc po technologicznym liftingu.
Efekty? XC40 otrzymał m.in. skrętne reflektory LED z technologią pikselową, która nie oślepia kierowców z naprzeciwka, a doskonale oświetla przestrzeń przed samochodem. Do tego projektanci dołożyli nową i bezramkową atrapę chłodnicy, która została dostosowana do czujników udoskonalonych systemów, mających służyć kierowcy. Zwiększono również ofertę kolorów nadwozia, tapicerek i felg.
Testowany przez nas model XC40 posiadał najwyższy stopień wyposażenia skryty pod nazwą Ultimate Dark. W tym standardzie znajdziemy reflektory Pixel LED, 20-calowe felgi, panoramiczne okno dachowe, tapicerkę skórzaną, jasne i chromowane detale. Czy to wszystko? Nie, mamy bowiem do dyspozycji: regulowany elektrycznie fotel kierowcy i pasażera, tylny i przedni układ wspomagania parkowania, kamerę cofania, Cleanzone z filtrem powietrza, podgrzewane siedzenia przednie i kierownicę, system audio Harman Kardon, bezprzewodowe ładowanie telefonu.





Inżynierowie Volvo uczynili z XC40 niezwykle funkcjonalną maszynę wykonaną z materiałów wysokiej jakości. Spójrzmy:
- Ogrzewanie kierownicy – pełne, nie punktowe – co niezwykle istotne – trzystopniowe, podobnie jak fotele;
- Ekran dotykowy – tu zaskoczenie, spragnieni możemy go obsługiwać kubkiem z kawą czy puszką z zimnym napojem i zareaguje tak samo jak na tradycyjny dotyk palcem;
- Schowek – to tam znajdziemy specjalny przekładany na zewnątrz uchwyt na torebkę lub torbę ze sklepu oraz miejsce do wpięcia długopisu lub pióra, żeby nie zawieruszyło się gdzieś w aucie;
- Kosz na śmieci – oczywiście jest w XC40 w środkowej konsoli pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera, a jeśli nam się zapełni, to jednym ruchem, intuicyjnie wyciągniemy go z auta, aby opróżnić;
- Lampy wewnętrzne oraz zasłona dachu – wszystko czułe na dotyk, nie wymagające siły, a jedynie wyczucia przy pierwszych próbach użycia.
Jeśli do tego dołożymy system asystenta Google, z jego mapami, sklepem z aplikacjami oraz możliwość dokupienia systemu kamer 360 stopni, który działa w sposób bardzo precyzyjny, a jakość obrazu jest na najwyższym poziomie (co uchroni nas np. przed porysowaniem 20 – calowych felg), bardzo szybko zrozumiemy, że to model proaktywny w stosunku do kierowcy i pasażera.



Google Maps pokazujące na żywo natężenie ruchu w Krakowie oraz szacowany czas dojazdu, usytuowane pomiędzy środkowymi ekranami, jest niezwykle pomocne. To nie tylko użyteczne, ale także bezpieczne rozwiązanie, nie angażuje bowiem zbytnio kierowcy.
XC40 nie jest też tak małe, jak mogłoby się wydawać i może spokojnie aspirować do samochodu rodzinnego. Automatycznie otwierany i zamykany bagażnik pomieści nasz ekwipunek do pojemności 443 litrów.
Moc, którą wspomaga miękka hybryda
Napęd mild hybrid to nic innego, jak połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Co niezwykle ważne, w miękkich hybrydach silnik elektryczny nie może samodzielnie napędzać samochodu. Jest jednak niesamowicie pomocny i potrafi zrobić różnicę.
Czym charakteryzuje się miękka hybryda w XC40 B5, pod maską którego drzemie czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 250 KM napędzający wszystkie cztery koła? Rozruch silnika jest niemal niezauważalny, zarówno w przypadku odpalenia samochodu, jak i systemu Start-Stop podczas zatrzymania auta. XC40 zyskuje również na dynamice oraz pozwala przy spokojnej jeździe na ograniczenie spalania. Kolejnym walorem jest podtrzymywanie urządzeń pokładowych przez prąd z akumulatora.
Dzięki tym rozwiązaniom auto mimo prawie 1,8 tony masy własnej przyspiesza wręcz niewiarygodnie sprawnie, dając poczucie poruszania się samochodem, który nie ma nic wspólnego z małym SUV-em.




Ośmiostopniowy automat, dobrze zestrojony układ kierowniczy powodują u kierowcy wrażenie prowadzenia auta kompaktowego typu hatchback, a nie małego SUV-a. O tym, że jest inaczej przypominają najczęściej dwie rzeczy – oprócz dobrej widoczności naturalnej dla tych modeli. To wrażliwość na koleiny oraz poprzeczne nierówności, co jest też wynikiem jazdy na 20-calowych felgach, oraz spalanie. Chwila zapomnienia, dynamiczna jazda pełna przyspieszeń i komputer zamiast wskazywać spalanie około 9 litrów pokaże nam to bliższe 13 l/100 km. Sporo, choć trzeba pamiętać, że mówimy o aucie, które waży prawie dwie tony, ma napęd na cztery koła i do 100 km/h przyspiesza zaledwie w 6.4 sekundy.
XC40 – ile to kosztuje?
Najmniejszy model Volvo jest bez wątpienia intrygującym pojazdem. Daje nam wszystko, z czego słyną Szwedzi od dekad, ale w wersji pomniejszonej (263 mm, przy rozstawie osi krótszym tylko o 163 mm), lecz dostosowanej zarówno do zatłoczonego miasta, jak i poza nim, przygotowanej na eskapady, wycieczkę do lasu czy podmiejskiego domku. Komfort, bezpieczeństwo, urzekająca stylistyka, łatwe manewrowanie w mieście, czegóż chcieć więcej…
Testowany model XC40 to najbogatsza i najmocniejsza wersja, co wiąże się z wydatkiem przekraczającym ponad 250 tys. zł. O tym, że nie gabaryty świadczą o klasie samochodu, sami możecie się przekonać, bo żeby usiąść na dłużej za kierownicą wymarzonego Volvo, nie musimy decydować się na taki wydatek. Obecnie w Volvo Car PGD Kraków dostępna jest oferta, dzięki której już za 1500 zł netto miesięcznie, bez wpłaty własnej wyjedziemy z salonu przy ul. Powstańców Śląskich 22 Volvo XC40. Cena tego modelu kształtuje się od 134.900 zł przy finansowaniu mLeasing i ubezpieczeniu w Volvo Car PGD Kraków. Jeśli zaś interesuje Was zakup, to aktualnie dostępnych jest od ręki kilka różnych wariantów omawianego samochodu w różnych wersjach wyposażenia oraz silnikowych.