Test: Hyundai i30 1.0 T-GDI i jego zaskakująca moc

Test: Hyundai i30 1.0 T-GDI i jego zaskakująca moc

19 października, 2022 0 przez Maks Michalczak

Hyundai na polskim rynku motoryzacji rozpycha się coraz mocniej. Tylko w 2021 roku koreański producent sprzedał u nas ponad 26 tys. samochodów, co dało mu ponad 6-procentowy udział w rynku. Do hitów sprzedażowych należą dwa modele: Tucson oraz testowany i30. Zainteresowanie tym ostatnim w ciągu dwóch lat wzrosło o ponad 100%. Czy wersja z silnikiem 1.0 T-GDI ma szansę poprawić ten wynik? 

Koreańczyk produkowany w Czechach

Nowa, poliftingowa wersja modelu i30 produkowana jest od 25 maja 2020 roku w europejskiej fabryce Hyundai Motor Manufacturing Czech. Hyundai i30 jest faktycznie stworzony dla Europy w Europie, począwszy od projektu i opracowania aż po końcowy etap montażu. Do najnowszego modelu wprowadzono szereg ulepszeń, aby uczynić go jeszcze bardziej atrakcyjnym dla naszych Klientów, którzy szukają stylowego, bezpiecznego i niezawodnego samochodu z segmentu C – twierdzi Andreas-Christoph Hofmann Wiceprezes ds. Marketingu i Produktu Hyundai Motor Europe.

I właśnie połączenie oczekiwań Europejczyków z gotowością marki do inwestowania w jakość, nowoczesność i design sprawia, że już we wnętrzu odnajdziemy to, czego potrzebujemy. Dobrze skrojona, ergonomiczna deska rozdzielcza, podgrzewana kierownica i fotele, przesuwny podłokietnik z pojemnym schowkiem czy większy ekran dotykowy o przekątnej 10.25 cala zapewniają komfort.

Widoczność do tyłu wspierają nie tylko czujniki ultradźwiękowe, ale także niezłej jakości kamera, która całkiem dobrze radzi sobie w trudnych warunkach oświetleniowych czy też atmosferycznych.

Fani współczesnej elektroniki poczują się ukontentowani, kiedy odkryją, że auto oprócz złącza USB posiada także dwa gniazda 12V, podłączenie telefonu do systemu Apple CarPlay i Android Auto zajmuje zaledwie kilkanaście sekund, a wszystko działa naprawdę bezproblemowo.

Elastyczna skrzynia biegów i zaskakujący silnik

Testowany Hyundai i30 został wyposażony w trzycylindrowy silnik 1.0 T-GDI z turbo o mocy 120 KM oraz manualną 6-stopniową skrzynię biegów. Świadomość tych parametrów technicznych, w tym 172 niutonometry maksymalnego momentu obrotowego, powoduje, że kierowca czuje się zaskoczony podczas pierwszych kilometrów.

Elastyczność skrzyni biegów oraz turbo zachęcają, żeby poruszać się po mieście, nawet tak zakorkowanym niekiedy jak Kraków, zdecydowanie dynamiczniej. Deklarowane przez producenta 5.5 l/100 km idzie przy takim stylu jazdy w zapomnienie, a na komputerze pokładowym wyświetla się to bliższe 7.2 l/100 km, jednak tak się dzieje na ogół w przypadku każdej marki w warunkach metropolii.

Jak przedstawiciele Hyundaia oceniają i30 1.0 T-GDI? – Silniki trzycylindrowe o pojemności 1000 cm³ wzbudzają czasami skrajne emocje. Przeprowadzone przez nas jazdy próbne podczas dni otwartych pokazują, że potencjalni Klienci są wyraźnie pozytywnie zaskoczeni. Ma na to przede wszystkim wpływ takie połączenie silnika, skrzyni biegów i oczywiście turbo, które pozwala na wydobycie z niego już sporej mocy przy niskich obrotach, następuje też bardzo szybkie przejście na wyższe osiągi – wyjaśnia Oskar Socha, sprzedawca z Hyundai Korea Motors Kraków przy alei Powstańców Śląskich 22.

Ile kosztuje Hyundai i30 1.0 T-GDI?

Model i30 z wersją silnikową 1.0 T-GDI dostępny jest w dwóch wersjach wyposażenia: Modern, Smart, a cena bazowa rozpoczyna się od około 87 tys. w górę w zależności od dodatkowego wyposażenia.

Warto wiedzieć, że już najniższa opcja wyposażenia posiada bardzo użyteczne rozwiązania, m.in:

  • poduszki bezpieczeństwa boczne i kurtynowe
  • ręczny hamulec pomocniczy
  • mocowania ISOFIX na tylnych fotelach
  • asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA)
  • asystent unikania kolizji czołowych (FCA) z wykrywaniem pieszych
  • sygnalizację spadku ciśnienia w oponach
  • tempomat
  • tylne czujniki parkowania
  • kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi
  • światła do jazdy dziennej LED
  • światła pozycyjne LED
  • gniazdo 12V w konsoli centralnej i w bagażniku
  • komputer pokładowy z 3,5” wyświetlaczem
  • port USB
  • sterowanie radiem na kierownicy
  • system Bluetooth.

Dynamika zamknięta nie tylko w turbo

Mając na uwadze wszystkie wyliczone wyżej elementy wyposażenia auta, w połączeniu z dość przestronnym wnętrzem, samochód w wersji hatchback – mimo nie największego bagażnika, ograniczonego progiem, o pojemności 395 litrów – traktujemy jako propozycję dla szerokiej grupy odbiorców. 

Wpływ na to ma także wygląd – dynamiczna linia pojazdu i akcenty sportowe. Efekt ten pogłębiają szersza sylwetka, trójwymiarowość grilla i węższe reflektory z najnowszą technologią LED. Z tyłu dochodzi agresywniejsza dolna linia zderzaka.

Reasumując, i30 jest samochodem, który ze względu na silnik może wzbudzać skrajne emocje, ale wyłącznie do momentu, kiedy zasiądzie się za jego kierownicą. Z każdym kolejnym kilometrem będzie przekonywał do siebie zarówno kierowcę, jak i pasażerów, udowodni, że mała pojemność silnika nie oznacza małej mocy. Zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, łączność z wykorzystaniem najnowszych technologii, warunki gwarancji to dodatkowe atuty tej wersji Hyundaia. 

Każdy kierowca buduje swoją relację z autem, poznaje jego możliwości i ograniczenia w różnych warunkach drogowych, aury i sytuacyjnych. Czy, Waszym zdaniem, model Hyundai i30 1.0 T-GDI może być towarzyszem naszej pospiesznej codzienności? Odpowiedzcie lub opowiedzcie… 😉