
Tonale – SUV z włoską duszą
20 lipca, 2022Samochody spod znaku czerwonego krzyża i węża od zawsze słynęły z pięknej, ponadczasowej linii, temperamentu i włoskiej duszy, choć niekoniecznie zaawansowanej technologii. Teraz projektanci Alfa Romeo sięgnęli po wszystkie klasyczne atuty marki i dołożyli dużo… dużo więcej. Tak powstał najnowszy włoski SUV – Tonale!
Pierwszy samochód na świecie z NFT
Tonale oferuje pełen zestaw innowacji technologicznych dzięki architekturze oprogramowania nowej generacji. To pierwszy samochód w historii stosujący certyfikat blockchain NFT. Co to oznacza dla większości nabywców aut, nie tylko Alfa Romeo.
Zacznijmy od tego, czym jest NFT Alfa Romeo („non-fungible token”): to unikatowe i oparte na technologii „blockchain token NFT Tonale” nadanie samochodowi certyfikatu w momencie zakupu, co skutkuje rzetelną rejestracją użytkowania pojazdu w trakcie cyklu jego „życia”. Po co to wszystko? W ocenie producenta ma to przynieść znaczne korzyści w zakresie ochrony wartości rezydualnej, czyli prognozowanej ceny samochodu, po której będzie można go sprzedać w określonym czasie. Kolejni właściciele i dealerzy na pewno docenią tę technologię. “Biografia” auta jest poufna, ale nie podlega zniszczeniu. Dane gromadzi się za zgodą właściciela.



Wnętrze godne Włoch
Wnętrze Tonale jest głębokim ukłonem w stronę kierowcy, który ma łatwy dostęp do wszystkich elementów sterujących. Projektanci znacząco inspirowali się historią wyścigów Alfy Romeo. Widoczne jest to przede wszystkim w „teleskopowej” tablicy rozdzielczej, znanej z poprzednich modeli stylistyce Alfy oraz doskonałej i dobrze leżącej w rękach 3-ramiennej, sportowej kierownicy z aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów. Ta wraz ze sportowym układem daje kierowcy silne poczucie nierozerwalności z pojazdem.
Co jeszcze czeka na użytkowników Tonale we wnętrzu pojazdu? Sportowe i zaawansowane technologicznie otoczenie, które w połączeniu z ciekawym oświetleniem oraz aluminium komponuje się w sposób eksponujący te walory. Całości dopełnia tapicerka z zastosowaniem alcantary, zawsze miękkiej i wytrzymałej, lub ciepłej, miękkiej skóry. Co oczywiste, nieodzowne w tym projekcie było wprowadzenie foteli sportowych, które świetnie sobie radzą, utrzymując prawidłową pozycję kierowcę i pasażera w zakrętach.




Trzy silniki do wyboru
Obecnie gama silnikowa Tonale w Polsce jest dość uboga, do dyspozycji polskich kierowców pozostają bowiem jedynie trzy jednostki napędowe. To dwie hybrydy: 1.5 T4 130 KM + 20 KM EV oraz 1.5 T4 160 KM + 20 KM EV oraz diesel: 1.6 JTD T4 130 KM.
Najtańsza wersja wyposażenia „Super” dostępna z silnikiem 1.5 T4 w hybrydzie to wydatek od 157 tys. wzwyż. Najdroższy w podstawowym wyposażeniu jest natomiast model Veloce, jego cena – 198 tys. zł. Ten dostępny jest wyłącznie z silnikiem hybrydowym 1.5 T4 o mocy 160KM.

Niestety przyjdzie nam jeszcze poczekać na zapowiadaną najnowszą jednostkę napędową, która trafi do Tonale w wersji Q4. To ona gwarantuje najwyższe osiągi i moc 275 KM, to również najmocniejsza wersja w gamie pod względem poziomu elektryfikacji. Zaawansowany układ hybrydowy łączy 1,3-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy MultiAir z rodziny Global Small Engine, zapewniający napęd na przednie koła, z silnikiem elektrycznym napędzającym tylne koła. System jest wyposażony w akumulator o pojemności 15,5 kWh i dostarcza wspominaną wcześniej łączną moc 275 KM.
Mariaż nie tylko z amerykańską Alexą
Zgodnie z zapowiedzią Włosi w technologii poszli krok dalej: w Tonale zainstalowano dwa duże ekrany Full TFT o łącznej przekątnej 22,5”, stając się tym samym najlepszymi w swojej klasie w tym segmencie. Zaprojektowano również całkowicie nowy system multimedialny oraz zaprogramowano poziom łączności tak, aby zapewnić aktualizacje Over-the-Air i integrację z wirtualną asystentką, która w Alfa Romeo Tonale została dostarczona przez Amazon Alexa.
Do czego może być wykorzystywana? Pozwala otrzymywać stałe aktualizacje na temat stanu samochodu, będąc w zaciszu własnego domu, możemy poznać poziom naładowania akumulatora i/lub paliwa, znaleźć punkty użyteczności publicznej, znaleźć ostatnią lokalizację samochodu, wysyłać polecenia zdalnego blokowania i odblokowywania itp. Możemy również dodać produkty do listy zakupów, wyszukać pobliską restaurację lub ustawić światła bądź ogrzewanie podłączone do systemu automatyki domowej.

To jednak nie wszystko, ponieważ dzięki wykorzystaniu w pełni konfigurowalnemu systemowi operacyjnemu Android i łączności 4G z bezprzewodową wspomnianą już aktualizacją Over-the-Air nowy system multimedialno-informacyjny oferuje pełną integrację z naszym telefonem oraz aktualne treści, funkcje i usługi.
Ponadto do wszystkich systemów bezpieczeństwa jazdy dochodzi wysokiej rozdzielczości kamera 360° z dynamiczną siatką. O jakich rozwiązaniach mowa? Zobaczcie sami:
- inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC)
- aktywny asystent utrzymania pasa ruchu (LC)
- asystent jazdy w korkach („Traffic Jam Assist”)
- asystent autonomicznego systemu awaryjnego hamowania („Autonomous Emergency Braking”)
- system wykrywania znużenia u kierowcy („Drowsy Driver Detection”)
- system monitorowania martwego pola („Blind Spot Detection”)
- system wykrywania obiektów na drodze cofania („Rear Cross Path Detection”).
Dziś jedno jest pewne: Włosi mają powód do zadowolenia, nikt już nie powie, że ich samochód jest piękny, ale przestarzały technologicznie. Alfa Romeo ma wreszcie szansę podbić nie tylko Europę, ale przede wszystkim Amerykę Północną, gdzie zaawansowane i mocne SUV-y zdominowały drogi, co nas nie dziwi.
Czy tak się stanie ostatecznie? Trudno jednoznacznie wyrokować, szalejąca inflacja, coraz droższe paliwo oraz brak komponentów sprawiają, że sprzedaż samochodów na wielu rynkach jest najniższa od lat…
Fot. Alfa Romeo Polska