Co ze Strefą Czystego Transportu w Krakowie?

Co ze Strefą Czystego Transportu w Krakowie?

21 stycznia, 2024 0 przez Maks Michalczak

11 stycznia tego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił uchwałę dotyczącą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie, co nie tylko rzuca nowe światło na przyszłość transportu w mieście, ale również stawia znak zapytania nad efektywnością działań na rzecz poprawy jakości powietrza. 

Unieważnienie uchwały – nowy rozdział dla SCT

Wyrokiem z 11 stycznia, choć nieprawomocnym, Wojewódzki Sąd Administracyjny otworzył nowy rozdział w procesie wprowadzania SCT w Krakowie. Co kluczowe, Sąd nie zakwestionował samej idei Strefy, lecz skupił się na kwestiach merytorycznych uchwały. Wskazano na nieprecyzyjne określenie granic strefy oraz na brak ustaleń   regulujących organizację ruchu, co ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania SCT.

Znaczenie SCT dla Krakowa

Sąd podkreślił, że SCT nie narusza swobód obywatelskich ani zapisów konstytucji. Wręcz przeciwnie, w ustnym uzasadnieniu wyroku zaznaczono, że SCT jest ważnym narzędziem w walce z zanieczyszczonym powietrzem – problemem, z którym Kraków zmaga się od lat. Władze miasta, mając to na uwadze, planują przygotować nowy projekt uchwały, uwzględniający wszystkie uwagi Sądu.

Społeczne oczekiwania i protesty

Krakowianom trudno jednoznacznie ocenić korzyści wynikające z uchwały. Z jednej strony badania opinii publicznej wskazują na oczekiwanie konkretnych działań mających na celu poprawę jakości powietrza. Z drugiej – 17 stycznia podczas sesji Rady Miasta Krakowa miała miejsce burzliwa debata, na którą wpływ miały  protesty przeciwników SCT, a to świadczy o społecznych podziałach w tej kwestii. Większość radnych poparła utworzenie Strefy, jedna osoba opowiedziała się za przeprowadzeniem referendum, aby to mieszkańcy podjęli decyzję o jej wprowadzeniu.

Kierunek działań: Nowa uchwała i konsultacje

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie oczekuje na pisemne uzasadnienie wyroku sądu, aby opracować projekt nowej uchwały. Będzie on przedmiotem szerokich konsultacji społecznych w całym mieście, co ma umożliwić mieszkańcom udział w kształtowaniu SCT. Nowa uchwała zostanie przedłożona Radzie Miasta Krakowa, a jej wprowadzenie w życie możliwe będzie najwcześniej w przyszłym roku.

Unieważnienie dotychczasowej uchwały o SCT w Krakowie przyczyniło się również do ogólnopolskiej dyskusji na ten temat. Kraków daje przykład, jak walczyć o poprawę jakości powietrza i środowiska miejskiego. Duże aglomeracje chcą się wzorować na rozwiązaniach wdrażanych pod Wawelem. Choć wyzwanie jest trudne, władze miasta zdają się być zdecydowane na kontynuację działań, mając na względzie zarówno wytyczne sądu, jak i głos mieszkańców. Czas pokaże, jak nowa uchwała o Strefie Czystego Transportu wpłynie na życie Krakowa, jego mieszkańców i środowisko.