Elektryk od Skody dla całej rodziny?

Elektryk od Skody dla całej rodziny?

6 kwietnia, 2022 0 przez Maks Michalczak

W prestiżowym konkursie Car of the Year (COTY) Skoda Enyaq iV zajęła bardzo dobre piąte miejsce. To pierwszy model produkcyjny Skody oparty na modułowej platformie dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen. Co ten interesujący model słowackiej marki oferuje użytkownikowi za minimum 189 300 PLN?

Trzy silniki na początek

Skoda Enyaq iV obecnie na polskim rynku dostępna jest w trzech wersjach cenowych, które mają swoje odzwierciedlenie w jednostkach napędowych. Są to odpowiednio Enyaq 60 iV, Enyaq 80 iV oraz najmocniejsza Enyaq 80x iV.

Tym samym do naszej dyspozycji jest odpowiednio 179 KM, 204 KM oraz aż 265 KM w wersji z napędem na cztery koła i maksymalnym zasięgiem 496 km. W przypadku poprzednich dwóch silników zasięg oscyluje w granicach 412 km i 534 km. W odniesieniu do najmocniejszych jednostek pojemność akumulatora to 82 kWh, a w przypadku najsłabszego napędu – 62 kWh. 

W tej sytuacji zasadne wydaje się być pytanie: jak wygląda sam proces ładowania? Ten model Skody może być ładowany na trzy sposoby. Oprócz konwencjonalnego domowego gniazda elektrycznego 230 V do wygodnego ładowania pojazdu w nocy można użyć także ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Zajmuje to od sześciu do ośmiu godzin zależnie od wielkości akumulatora. Trzecią opcją są stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 125 kW, dzięki czemu akumulator modelu Enyaq iV od 10% do 80% zostanie naładowany w ciągu zaledwie 40 minut.

Innowacyjne wnętrze i pięć wersji wyposażenia

Skoda podkreśla, że jej projektanci w procesie tworzenia opisywanego modelu poświęcili dużo energii na stworzenie całkowicie nowego wnętrza, które daje  wrażenie większej przestronności. 

Obecnie w Polsce do wyboru jest aż pięć wersji wnętrza. W standardzie otrzymujemy wersję Loft z materiałową tapicerką, każda kolejna odmiana wiąże się z dopłatą od 3000 do 8900 PLN w wersji EcoSuite. To wynik nowej koncepcji wnętrza, gdyż po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym wykorzystano ekologiczne materiały.

Auto wyposażono w najnowocześniejsze rozwiązania multimedialne i z obszaru connectivity. Wszystkie istotne informacje dla kierowcy są prezentowane na 13-calowym centralnym wyświetlaczu, a na życzenie również na wyświetlaczu z rzeczywistością rozszerzoną, umieszczonym na szybie pojazdu. Stałe połączenie z internetem zapewnia zawsze aktualne informacje. 

Rodzinnie i bezpiecznie 

Skoda szczyci się tym, że niski jak na SUV-a próg bagażnika sprawia, że ładowanie bagażu nie wymaga wysiłku nawet w przypadku ciężkich lub dużych przedmiotów. A pakować jest gdzie, ponieważ pojemność bagażnika wynosi 585 l.

Oprócz wspomnianego wyświetlacza zegarów do dyspozycji podróżujących jest 5,3 calowy kolorowy wyświetlacz, który prezentuje informacje z obszaru układów: nawigacyjnych, asystentów jazdy czy Goodbye View ze statystykami końcowymi jazdy.  Nie należy również zapominać o schowku na telefon, który umożliwia wykonywanie połączeń telefonicznych przy słabym zasięgu oraz bezprzewodowe ładowanie telefonu. Jeśli zaś zawiedzie nas pamięć i przezorność…,  w drzwiach znajdziemy fabrycznie schowany parasol. 

Ponieważ Enyaq iV nie należy do najmniejszych, producent oddał do naszej dyspozycji wiele systemów wspomagających – od “Front assist” wykrywających pieszych po asystenta skrętu czy też asystenta ruchu z boku. W tym celu auto posiada dwa czujniki radarowe z tyłu samochodu. System ten ubezpiecza kolejna funkcja “Exit warning”, która ostrzega kierowców i pasażerów podczas wychodzenia z auta przed kolizją z przejeżdżającym rowerzystą, skuterem itd. To nie koniec technologicznych rozwiązań: gdyby mimo wszystko doszło do wypadku, system naciągnie przednie pasy, całkowicie domknie boczne szyby oraz… rozpocznie niezależny proces hamowania, żeby uniknąć kolejnych szkód.

Skoda Enyaq iV to auto bezpieczne nie tylko dzięki tym systemom, ale aż dziewięciu poduszkom powietrznym. My dajemy mu  5, podobnie jak testerzy Euro NCAP.

Fot. Materiały prasowe Skoda Polska