
Nowy Fiat 500 – niezwykle piękny i piekielnie drogi
14 lutego, 2022Choć elektryczny fiat 500 ciągle nazywany jest nowym, tak nie jest, auto zadebiutowało bowiem w Europie w 2020 roku. Wówczas w jednej chwili zdobyło tyle samo sprzymierzeńców co przeciwników. Dlaczego więc dotychczas mówi się o nim nowy? A to dlatego, że auto w 2020 roku pojawiło się w topowej wersji wyposażenia La Prima w szalenie wysokiej cenie, która miała się nijak do – w ocenie ekspertów – do oferowanego samochodu.
Albo go kochasz, albo…
Pierwszy Fiat 500 – tak, tak – jest już w wieku emerytalnym, opuścił fabrykę włoskiego koncernu w 1957 roku, a swoją nazwę zaczerpnął od pojemności skokowej dwucylindrowego silnika. Dziś, po 65 latach, jego sercem są dwie jednostki napędowe. Pierwsza to 95-konny silnik elektryczny oraz akumulator 23,8 kWh, druga to 118-konna e-jednostka o pojemności 42 kWh. Podobnie jak kilkadziesiąt lat temu zachwyca swoją linią, która z jednej strony jest ponadczasowa, a z drugiej… trudno nie odnieść wrażenia, że na tyle nowoczesna, żeby nadać autu sportowego, modnego charakteru, który uwiedzie nie tylko panie, ale też mężczyzn.

Szukając nowości konkretnie w tym przedstawicielu marki, dostrzegamy przede wszystkim jego rozbudowaną ofertę wyposażenia (La Prima, Icom, Red, Action) oraz aż trzy wersje nadwozia. Teraz, idąc do salonu Fiata, możemy wybierać pomiędzy hatchbackiem, cabrio, a dość nietypowym rozwiązaniem, tzn. wydaniem 3+1, gdzie trzecimi drzwiami są od strony pasażera małe drzwiczki, pozwalające np. zainstalować bezproblemowo fotelik dla dziecka, a następnie użytkować go bez niepotrzebnego wysiłku. Sprytne? Tak, choć kontrowersyjne.
Król i jego nagrody
Nowy Fiat to najbardziej kultowy i zaawansowany technologicznie model, który reprezentuje prostą i przyjazną mobilność dla każdego, nowe dolce vita… Na całym świecie “500” jest symbolem włoskiego samochodu: piękny, klasyczny, ponadczasowy design, inspirujące dzieło sztuki. Jednym słowem – ikona. Tak o swoim modelu piszą sami Włosi. Trudno im się dziwić wręcz nabożnego podejścia do tego auta. Dla zachowania tradycji nowy Fiat 500 został w całości opracowany, zaprojektowany i wyprodukowany w Turynie, czyli w miejscu narodzin modelu 500 z 1957 roku. Dziś, dwa lata po premierze jest najlepiej sprzedającym się samochodem koncernu Stellantis z napędem elektrycznym.

Dlaczego na początku wspomnieliśmy, że wzbudza skrajne emocje? Ponieważ pojawia się wiele głosów, że nie jest wart swojej ceny, że technologia mogłaby być jeszcze nowocześniejsza, a miejsca na tylnej kanapie jest tyle, że najlepiej sadzać tam wyłącznie dzieci. Ale mimo tych wszystkich skrajnych emocji i ocen to właśnie auto pokochali Europejczycy. Z końcem 2021 roku Fiat 500 otrzymał już 19. wyróżnienie, zdobywając tytuł „Najlepszy samochód 2021” w kategorii małych samochodów elektrycznych, przyznawany przez czytelników Le Moniteur Automobile, jednego z najważniejszych mediów motoryzacyjnych w Belgii.

Skoro do dziś Pięćsetka zebrała już 19 międzynarodowych nagród w 6 krajach (w tym w Polsce, stając się m.in “Miejskim Samochodem Roku), jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w segmencie samochodów miejskich, z udziałem w rynku wynoszącym 24%, do tego jest liderem na rynku elektrycznych samochodów miejskich w 13 krajach i najlepiej sprzedającym się samochodem spośród wszystkich pojazdów elektrycznych we Włoszech:
– Mamma mia! – wypadałoby krzyknąć- i uznać przynajmniej prawo Włochów do wyrażania zachwytu tym szkrabem.
Na bakier z technologią użytkową?
Rozważmy jeszcze: czy pozostali użytkownicy mają rację twierdząc, że auto, mimo iż tak często nagradzane, jest jednak nieprzyjazne kierowcy i pasażerom pod względem komfortu w swoim wnętrzu? Nie do końca! Przede wszystkim projektanci wyposażyli “500” w system Uconnect Infotainment piątej generacji. „Hej Fiat” to hasło, dzięki któremu można „rozmawiać” z autem.

Do tego doszły rozbudowane usługi łączności, które pozwalają m.in. na:
- kontakt z publicznymi służbami ratunkowymi
- otwieranie i zamykanie drzwi na odległość
- obsługę urządzeń za pomocą asystenta głosowego Amazon Alexa
- utworzenie hotspota, do którego może jednocześnie podłączyć się 8 urządzeń
- otrzymywanie alertów o próbie kradzieży
- wyszukiwanie publicznych stacji ładowania pojazdów.
Fiat 500 wyposażono również w 10,25 calowy system multimedialny z nawigacją, 6 głośników, bezprzewodową ładowarkę do smartfona i porty USB. To nie wszystko, ponieważ Android Auto oraz Apple CarPlay również zagościły na pokładzie włoskiego malucha.
I mamy odpowiedź…