Honda HR-V e:HEV – recenzja miejskiego SUV-a z pełnym napędem hybrydowym

Honda HR-V e:HEV – recenzja miejskiego SUV-a z pełnym napędem hybrydowym

20 stycznia, 2025 0 przez Maks Michalczak

Honda HR-V od lat cieszy się popularnością w segmencie kompaktowych SUV-ów. W najnowszym wydaniu – z pełnym napędem hybrydowym e:HEV – zyskała zarówno na dynamice, jak i na oszczędności paliwa. W niniejszej recenzji przyglądamy się jej rozwiązaniom technicznym, stylistyce oraz wrażeniom z jazdy, aby uczciwie ocenić, czy rzeczywiście spełnia oczekiwania współczesnych kierowców.

Stylistyka nadwozia – sportowa sylwetka w miejskim wydaniu

SUV w kształcie coupé

Nadwozie HR-V e:HEV łączy cechy SUV-a z linią nadwozia typową dla coupé. Efekt ten osiągnięto dzięki mocno opadającej linii dachu i smukłej, wydłużonej sylwetce. Co istotne, nawet przy wyraźnie uniesionym prześwicie, charakterystycznym dla SUV-ów, projektantom udało się utrzymać spójną, niezbyt ciężką formę.

  • Przedni zderzak wkomponowano w bryłę nadwozia, dzięki czemu sprawia wrażenie naturalnego przedłużenia karoserii.
  • 18-calowe felgi aluminiowe dodają sylwetce dynamiki i podkreślają mocniejszy charakter auta.

Choć linie projektowe nie są zbyt krzykliwe, mogą przypaść do gustu osobom, które szukają świeżego spojrzenia na kompaktowego SUV-a. Bardziej konserwatywni kierowcy mogą jednak uznać sylwetkę HR-V za nieco zbyt odważną, zwłaszcza w porównaniu z masywniejszymi kształtami popularnych konkurentów w tej klasie.

Panoramiczny szklany dach

W wybranych wersjach wyposażenia dostępny jest panoramiczny szklany dach, który rozświetla wnętrze i sprawia, że podczas jazdy pasażerowie mogą doświadczyć wrażenia większej przestrzeni. W słoneczne dni to miłe urozmaicenie, podnoszące komfort podróży.

Inteligentne reflektory

Standardowe reflektory LED z automatycznymi światłami drogowymi monitorują przestrzeń przed pojazdem i – by nie oślepiać innych kierowców – przełączają się na światła mijania. W wyższych wersjach zastosowano Adaptacyjne Światła Drogowe, które jeszcze skuteczniej dostosowują wiązkę światła. Dodatkowo przednie reflektory LED we mgle okazały się równie efektywne jak tradycyjne światła przeciwmgielne.

Wnętrze – prostota i funkcjonalność

Nowoczesny układ deski rozdzielczej

Projektanci postawili na minimalistyczne formy i przejrzystość. Dzięki umieszczeniu ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego oraz przycisków sterowania dość wysoko, kierowca nie musi zbytnio odrywać wzroku od drogi.

  • 7-calowy cyfrowy wyświetlacz kierowcy jest dobrze widoczny w większości warunków oświetleniowych, a obsługuje się go z poziomu kierownicy.

System rozprowadzania powietrza

W HR-V zastosowano specjalny system kierowania powietrza wzdłuż dachu i boków pojazdu, co pozwala uniknąć bezpośrednich podmuchów na twarz kierowcy i pasażerów. W praktyce zapewnia to bardziej równomierną temperaturę w całej kabinie i zwiększa komfort, zwłaszcza podczas długich podróży.

Fotele i komfort

  • Podgrzewane przednie fotele w standardzie to ważny atut, zwłaszcza zimą.
  • Ergonomiczne siedziska zaprojektowano z myślą o odpowiednim podparciu kręgosłupa.
  • W wybranych wersjach można zamówić podgrzewaną kierownicę, która skutecznie eliminuje potrzebę zakładania rękawiczek podczas chłodniejszych miesięcy.

Przestrzeń bagażnika

Dzięki pojemności sięgającej 1289 litrów (liczonej metodą VDA) HR-V dysponuje sporym bagażnikiem. Przydatny okazuje się również system Magic Seats, który pozwala na różne konfiguracje składania i podnoszenia siedzisk. To wygodne rozwiązanie, gdy chcemy przewieźć nieporęczne przedmioty, takie jak sprzęt sportowy czy rośliny w doniczkach.

Technologia – multimedialne wsparcie na co dzień

System informacyjno-rozrywkowy Honda CONNECT

W standardzie dostajemy system najnowszej generacji ze wsparciem Apple CarPlay i Android Auto. Centralny, 9-calowy ekran dotykowy jest stosunkowo responsywny, choć nie tak szybki jak w niektórych topowych modelach konkurencji. Integracja ze smartfonem działa jednak bez zarzutów.

Bezkluczykowy dostęp i uruchamianie

HR-V automatycznie rozpoznaje pilota, gdy kierowca zbliża się do pojazdu, dzięki czemu drzwi otwierają się bez potrzeby używania kluczyka. Z kolei, po zajęciu miejsca za kierownicą, wystarczy nacisnąć przycisk start, by uruchomić silnik. W ruchu miejskim takie rozwiązanie okazuje się dużym udogodnieniem.

Bezprzewodowe ładowanie telefonu

W niektórych wersjach wyposażenia oferowana jest bezprzewodowa ładowarka, umożliwiająca naładowanie smartfona bez konieczności korzystania z kabla. Choć ładowanie indukcyjne jest wolniejsze niż przewodowe, pozwala zachować porządek w kabinie.

Pokrywa bagażnika sterowana elektrycznie

W bogatszych wersjach dostępna jest elektryczna pokrywa bagażnika z funkcją Walk Away Close – wystarczy nacisnąć przycisk, by zamknąć klapę i odejść od samochodu. To kolejne rozwiązanie, które docenimy, mając zajęte ręce.

System kamer Multi-View

Parkowanie w ciasnych miejscach czy manewrowanie w zatłoczonym centrum miasta ułatwia system kamer 360° (Multi-View), dostępny w niektórych wersjach. Na ekranie Honda CONNECT wyświetla on otoczenie z różnych perspektyw, co znacznie ogranicza ryzyko kolizji.

Napęd e:HEV – działanie pełnej hybrydy Hondy

Trzy tryby jazdy

HR-V e:HEV oferuje trzy wyraźnie odrębne tryby jazdy:

  • Sport – zapewnia szybszą reakcję na gaz, co przydaje się przy wyprzedzaniu lub gdy chcemy poczuć odrobinę więcej dynamiki.
  • Normal – łączy umiarkowane zużycie paliwa z wystarczającą dynamiką na co dzień.
  • Econ – maksymalnie ogranicza spalanie, co sprawdzi się zwłaszcza w miejskich korkach.

Pełna hybryda

W odróżnieniu od tzw. miękkich hybryd (mild hybrid), układ e:HEV pozwala HR-V ruszać i poruszać się na samym napędzie elektrycznym przy niskich prędkościach, szczególnie w korkach. Taka konstrukcja pozytywnie wpływa na niższe zużycie paliwa, a także zapewnia cichszą i płynniejszą jazdę. Przyspieszenie do „setki” w około 10 sekund może nie czyni z HR-V auta sportowego, ale jest w pełni wystarczające dla codziennych potrzeb w mieście.

Bezpieczeństwo – standard w pakiecie

Honda SENSING

Już w standardzie kierowca otrzymuje zestaw systemów wspomagających, takich jak:

  • ostrzeganie przed kolizją,
  • asystent pasa ruchu,
  • rozpoznawanie znaków drogowych.

Funkcje te niejednokrotnie mogą zapobiec drobnym stłuczkom w ruchu miejskim. W wyższych wersjach Honda oferuje także Adaptacyjne Światła Drogowe, które zapewniają optymalne oświetlenie i minimalizują ryzyko oślepiania innych użytkowników.

Czy Honda HR-V e:HEV to dobry wybór?

Zalety

  • Nowoczesna, nietuzinkowa stylistyka łącząca cechy SUV-a i coupé.
  • Pełna hybryda zapewniająca realne oszczędności w ruchu miejskim.
  • Komfortowe wnętrze z rozwiązaniami typu Magic Seats i przemyślanym układem nawiewu.
  • Bezpieczeństwo – bogaty pakiet Honda SENSING w standardzie.

Wady

  • Linia coupé może wydawać się zbyt śmiała dla osób ceniących klasyczną sylwetkę SUV-a.
  • Dodatki i wyższe wersje wyposażenia mogą podnieść cenę do poziomu konkurencyjnych, droższych modeli.
  • System multimedialny – choć udoskonalony, wciąż nie tak szybki i intuicyjny, jak w niektórych innych markach.

Honda HR-V e:HEV stanowi interesującą propozycję dla kierowców poszukujących kompaktowego SUV-a z ekologicznym zacięciem. Mimo odważnej stylistyki, auto zachowuje sporą funkcjonalność wnętrza, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla rodziny lub osób ceniących dodatkowe udogodnienia podczas codziennej jazdy.

Pełna hybryda gwarantuje płynne i ciche przemieszczanie się w zatłoczonym mieście, a także umożliwia oszczędne gospodarowanie paliwem. Jeśli priorytetem jest dla Ciebie ekologia, innowacyjne rozwiązania oraz bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, warto umówić się na jazdę testową i porównać HR-V z innymi modelami w tej klasie. Jeśli natomiast wolisz bardziej klasyczny wygląd SUV-a lub dysponujesz ograniczonym budżetem, przed zakupem lepiej sprawdzić też konkurencyjne propozycje, by wybrać auto

Omawiany model Hondy jest dostępny w nowym salonie Honda Holaczek przy ul. Okulickiego 45 w Krakowie. najlepiej dopasowane do swoich potrzeb.

Fot. Honda Polska