
Kraków stawia na czyste powietrze: jakie zmiany czekają właścicieli samochodów z silnikiem Diesla?
5 listopada, 2023Jak informuje portal krakow.pl, sieć ogłoszeń samochodowych w ostatnim czasie zasypuje nas ofertami sprzedaży starszych pojazdów z silnikiem Diesla, w atrakcyjnych cenach. Jednak zanim zdecydujemy się na zakup, warto zapoznać się z nadchodzącymi zmianami w przepisach dotyczących ruchu drogowego w Krakowie. Wprowadzane będą etapowo, ale konsekwentnie. Zapamiętajmy daty: 1 lipca 2024 r. oraz 1 lipca 2026 rok.
Strefa Czystego Transportu wkracza do Krakowa
Od przyszłego roku Kraków wprowadzi Strefę Czystego Transportu (SCT). Chociaż początkowy etap będzie obejmował głównie auta z roczników 1992 (benzyna) i 1996 (diesel), samochody zakupione po 1 marca 2023 będą musiały spełniać bardziej rygorystyczne kryteria w zakresie emisji spalin.
Dlaczego unikać starszych diesli?
Starsze modele diesla emitują substancje, które są niekorzystne dla naszego zdrowia. Szczególnie tlenki azotu i cząstki stałe mogą prowadzić do różnych schorzeń, w tym problemów z układem oddechowym czy chorób serca. Lista chorób, dolegliwości, w tym alergicznych, zwłaszcza u dzieci i ludzi w podeszłym wieku, jest naprawdę długa, warto więc zadbać o poprawę jakości powietrza w krakowskiej aglomeracji.
Nowe technologie na rzecz czystszego powietrza
Samochody z silnikiem Diesla, począwszy od rocznika 2010 i nowsze, wyposażone są w nowoczesne technologie, które skutecznie oczyszczają spaliny. Dzięki zastosowanym systemom, takim jak SCR i DPF, są znacznie bezpieczniejsze dla mieszkańców.
Jakie samochody będą mogły wjeżdżać do Krakowa?
O tym informuje kierowców portal krakow.pl: Ograniczenie wjazdu do SCT ma dotyczyć przede wszystkim samochodów około trzydziestoletnich. Inaczej jest jednak w przypadku aut osobowych, które zostały kupione (w Polsce czy za granicą), otrzymane w spadku lub darowane po 1 marca 2023 (nastąpiła zmiana właściciela). Takie pojazdy muszą już spełniać wyższe wymogi : czyli musi to być co najmniej auto 26-letnie (rocznik 2000 lub mające normę Euro 3) w przypadku benzyny, w przypadku diesli muszą to być auta przynajmniej 14-letnie (wspominany już rocznik 2010) lub z normą Euro 5. Można zatem obecnie wymienić auto na olej napędowy z 2009 na benzynowe z tego samego rocznika, a nawet znacznie starsze (np. z roku 2001). Najważniejsza jest tu rezygnacja z najstarszych diesli, ponieważ auta te są odpowiedzialne za emisję największej ilości substancji szkodliwych dla naszego zdrowia. Modyfikacje techniczne aut także są dopuszczalne – muszą jednak być one potwierdzone wpisem do CEPiK.
Co z samochodami osób z niepełnosprawnościami?
Warto podkreślić, że osoby z niepełnosprawnościami oraz pojazdy medyczne są zwolnione z wymagań SCT. Kluczowe jest posiadanie odpowiedniego identyfikatora.
Według badań w pierwszym etapie SCT dotknie jedynie 2% samochodów poruszających się po krakowskich ulicach. Niektórzy wątpią w rzetelność szacunków przedstawionych radnym i opinii publicznej i twierdzą, że znacznie więcej.
Podsumowując, zanim zainwestujesz w starszy samochód z silnikiem Diesla, zastanów się, czy warto. Kraków dołącza do tych europejskich miast, które wprowadzają niskoemisyjne strefy w ramach całej aglomeracji, aby uzyskać znaczną poprawę jakości powietrza. Jeśli chcesz się swobodnie i bez stresu poruszać autem po mieście, nie zastanawiaj się nad słusznością tej decyzji, będzie bowiem korzystna zarówno dla Ciebie, Twojej rodziny, jak i dla środowiska.
Aspekt ekonomiczny tego przedsięwzięcia w odniesieniu do poszczególnych użytkowników samochodów, które będą wykluczane z jazdy po mieście, może być trudny do udźwignięcia, dlatego tym bardziej zwracajmy uwagę na to, jakie samochody nabywamy skuszeni okazją i promocją.
Fot. Maks Michalczak