Most Grunwaldzki zamknięty od 10 maja – sprawdź, jak zmieni się organizacja ruchu oraz komunikacja miejska w Krakowie

Most Grunwaldzki zamknięty od 10 maja – sprawdź, jak zmieni się organizacja ruchu oraz komunikacja miejska w Krakowie

24 lutego, 2025 0 przez Maks Michalczak

Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie to jedna z największych inwestycji drogowych najbliższych miesięcy. Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) przygotował szczegółowe plany, mające na celu zminimalizowanie utrudnień dla mieszkańców, pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców. Prace potrwają aż dziesięć miesięcy, a już od 10 maja przeprawa zostanie całkowicie wyłączona z ruchu, co będzie miało wpływ na rozmaite aspekty funkcjonowania miasta.

Ile potrwają prace?

Most Grunwaldzki to jedna z kluczowych przepraw łączących południową i centralną część Krakowa. Ze względu na intensywne użytkowanie wymaga on gruntownej modernizacji, która ma zapewnić bezpieczeństwo poruszających się nim osób oraz wydłużyć żywotność obiektu. Zaplanowane prace potrwają łącznie dziesięć miesięcy, przy czym przez osiem miesięcy ruch samochodowy będzie całkowicie wstrzymany, a przez sześć miesięcy także tramwajowy.

Pierwszy etap remontu rozpocznie się 10 maja i będzie trwał co najmniej do początku wakacji. W tym czasie nie będzie możliwe korzystanie z mostu – ani pieszo, ani samochodem, ani komunikacją miejską. Zarówno kierowcy, jak i pasażerowie tramwajów czy autobusów, muszą więc przygotować się na objazdy i zastępcze rozwiązania komunikacyjne.

Co się zmieni w komunikacji miejskiej?

W związku z zamknięciem mostu, ZDMK zaproponował nową organizację ruchu tramwajowego i autobusowego, tak by pasażerowie nadal mieli względnie wygodny dostęp do kluczowych części miasta.

  1. Nowy przystanek przy Centrum Kongresowym ICE Kraków
    Tymczasowy przystanek tramwajowy zostanie zlokalizowany przy ul. Monte Cassino, w rejonie Centrum Kongresowego ICE. Dzięki temu kursy tramwajowe będą mogły odbywać się w obu kierunkach na trasie od ul. Kapelanka, przez ul. Monte Cassino, do ICE Kraków. Rozwiązanie to ma na celu zachowanie łączności komunikacyjnej między południowo-zachodnią częścią Krakowa a centrum.
  2. Zmiana tras na ul. Dietla i Krakowskiej
    Z ul. Dietla linie tramwajowe zostaną przekierowane na ul. Krakowską. Dodatkowo, na ul. Dietla – przed mostem – kierowcy otrzymają możliwość zawracania, co pozwoli zawrócić tym pojazdom, które nie będą mogły przejechać w kierunku Kazimierza z powodu zamknięcia mostu Grunwaldzkiego.
  3. Objazd przez ul. Kalwaryjską i Limanowskiego
    Cały ruch tramwajowy i autobusowy, który dotychczas korzystał z mostu Grunwaldzkiego, zostanie skierowany przez ulice Kalwaryjską i Limanowskiego do ul. Krakowskiej i Starowiślnej. Tam linie powrócą na swoje standardowe trasy.
  4. Linie zastępcze i dodatkowe połączenia
    • Tymczasowa linia tramwajowa będzie kursować od przystanku „Czerwone Maki P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”.
    • Tymczasowa linia autobusowa połączy Łagiewniki z Rondem Grunwaldzkim i pętlą „Powiśle – Nowy Świat”.
    • Linia 784 (wydłużenie autobusu 184) zostanie uruchomiona, by zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowa” w trakcie trwania prac.

Jakie objazdy dla kierowców?

Z uwagi na całkowite wyłączenie mostu Grunwaldzkiego z ruchu kołowego, władze miasta zachęcają do korzystania z trzeciej obwodnicy Krakowa, którą tworzą m.in. ulice Powstańców Śląskich oraz Powstańców Wielkopolskich. Jest to kluczowa propozycja dla większości podróżujących samochodami, ale aby utrzymać płynność ruchu na tej trasie, planowane są:

  • Modyfikacje sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”.
  • Wyłączenie świateł na ul. Stradom, ul. Dietla oraz ul. Krakowskiej, co ma przyspieszyć przejazd pojazdów poruszających się trasami alternatywnymi.

Dodatkowo, kierowcy docierający do Krakowa od północy (przez al. 29 Listopada) zostaną skierowani na ul. Wita Stwosza, Lubomirskiego, a następnie do ronda Mogilskiego i ronda Grzegórzeckiego, by w ten sposób ominąć obszar objęty remontem.

Czy powstanie most tymczasowy?

W przedstawionych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa założeniach nie ma wzmianki o budowie przeprawy tymczasowej, która pozwoliłaby w pewnym stopniu odciążyć komunikację w rejonie objętym pracami. Miasto nadal analizuje tę możliwość, jednak ewentualne decyzje w tym zakresie wciąż nie zapadły. Jeśli jednak podjęta zostanie decyzja o budowie mostu zastępczego, wszystkie przedstawione założenia organizacji ruchu zostaną na nowo dostosowane i odpowiednio zaktualizowane.

Grafiki: ZDMK

Fot. Maks Michalczak