
Otwarcie S7 i S52: historyczny moment dla krakowskich kierowców
23 grudnia, 2024Otwarcie dwóch kluczowych tras ekspresowych – S7 oraz S52 – to jeden z najważniejszych momentów w historii krakowskiej infrastruktury. Z perspektywy kierowców i mieszkańców Krakowa zmienia się nie tylko sposób podróżowania w kierunku Warszawy, lecz także sama codzienna komunikacja w północnej części aglomeracji. Łącznie 25 km nowych dróg oddanych do użytku tworzy kolejny fragment krakowskiego ringu i znacząco wzmacnia transportowy szkielet regionu.
Szybsze połączenie stolicy Małopolski z Warszawą
Najważniejszą wiadomością dla kierowców jest oddanie 13,3-kilometrowego odcinka S7 łączącego węzeł Widoma z Północną Obwodnicą Krakowa. W efekcie Warszawa i Kraków zostały połączone nowoczesną trasą szybkiego ruchu o długości 270 km, skracając niemal dwukrotnie czas podróży między tymi miastami w porównaniu z dotychczas użytkowaną drogą krajową nr 7.

Choć trasa S7 została już otwarta, prace wykończeniowe wciąż trwają. Wprowadzono tymczasowe ograniczenia prędkości do 80 km/h, a ruch na wybranych węzłach będzie możliwy dopiero po całkowitym ukończeniu inwestycji. GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) zapowiada otwarcie wszystkich zjazdów w połowie 2026 roku, kiedy to ma się zakończyć budowa węzła Mistrzejowice.
Północna Obwodnica Krakowa: domykanie drogowego pierścienia
Równocześnie z odcinkiem S7 udostępniono kierowcom 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (S52). Tym samym stolica Małopolski znacznie zbliża się do miana drugiego (po Łodzi) miasta w Polsce, które będzie w pełni otoczone siecią dróg szybkiego ruchu. Po oddaniu nowego fragmentu krakowski ring liczy już 64,5 km.

„Z radością wspieramy rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, czego doskonałym przykładem są zakończone inwestycje w drogi ekspresowe S7 Widoma – Kraków oraz S52 Północna Obwodnica Krakowa. Te kluczowe projekty, zlokalizowane w sieci kompleksowej TEN-T, mają na celu nie tylko poprawę dostępności komunikacyjnej Polski, ale także wzmocnienie połączeń międzyregionalnych, co stanowi istotny element rozwoju ekonomicznego i społecznego regionu małopolskiego. Jesteśmy przekonani, że dzięki wsparciu Unii Europejskiej, wynoszącemu łącznie 1,7 miliarda złotych, nowe odcinki dróg ekspresowych znacząco wpłyną na wzrost mobilności osób i towarów. Te projekty poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróży. Wspierają również rozwój sieci transeuropejskich, wzmacniając konkurencyjność i spójność terytorialną w regionie i w Polsce. Komisja Europejska z dumą wspiera takie inicjatywy. Przyczyniają się one do zrównoważonego rozwoju i integracji w ramach Unii Europejskiej” – twierdzi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Polskiego Wydziału Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej w informacji na stronie Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowy odcinek S52 pełni funkcję północnej obwodnicy miasta, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską i na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada. Dzięki trzem pasom ruchu w każdą stronę podróżowanie w tej części Krakowa ma być płynniejsze i bezpieczniejsze, choć miejscami obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Warto dodać, że na S52 są dwa tunele – w Zielonkach (653 m) oraz w Dziekanowicach (496 m) – w których prędkość ograniczono do 80 km/h ze względów bezpieczeństwa.
Parametry techniczne i wyzwania inżynieryjne
Udostępnione odcinki dróg ekspresowych są częścią sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) i zaprojektowano je, uwzględniając rosnący ruch drogowy. Na obu trasach wdrożono wiele rozwiązań poprawiających zarówno bezpieczeństwo, jak i ochronę środowiska.
S7 Widoma – Kraków
- Długość: 13,3 km
- Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (rezerwa na trzeci)
- 210 tysięcy ton mas bitumicznych wykorzystanych do budowy
- 19 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 17,2 mln litrów
- Wsparcie z funduszy unijnych: 534,8 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz 420,7 mln zł z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS)
- Koszt: prawie 1,7 mld zł
S52 Północna Obwodnica Krakowa
- Długość: 12,3 km
- Trzy pasy ruchu w każdym kierunku (miejscami ograniczenie prędkości do 100 km/h)
- 2 tunele (Zielonki i Dziekanowice) z nowoczesnym systemem automatycznego gaszenia pożaru
- 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km
- 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności 23 mln litrów
- Wsparcie z funduszy unijnych: 789,6 mln zł z POIiŚ
- Koszt: ok. 1,4 mld zł
Dofinansowanie unijne i rola w rozwoju regionu
„Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też wprowadzamy ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej udostępniamy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku planujemy skończyć późną wiosną. Skomunikowanie S7 z S52 zapewni łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice, będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. To w godzinach szczytu komunikacyjnego może być wąskim gardłem. Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu – nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. Ograniczamy tym samym ruch na łącznicy między POK a S7. Do końca 2025 r. planujemy udostępnić kolejny odcinek, między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 r. skończymy budowę największego węzła drogowego w województwie – Mistrzejowice – a tym samym domkniemy krakowski ring drogowy” – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Łączne dofinansowanie obu odcinków wyniosło 1,7 miliarda złotych, co stanowi wyraz dużego zaangażowania Unii Europejskiej w rozwój infrastruktury drogowej w Polsce. Dzięki nowym trasom podróże staną się bezpieczniejsze i płynniejsze, a region zyska bodziec do dalszego rozwoju gospodarczego, szczególnie w transporcie towarów.
Co dalej? Domknięcie krakowskiego ringu w zasięgu ręki
Kraków jest już bardzo bliski pełnego ringu drogowego, który usprawni przejazdy przez całe miasto i umożliwi szybsze ominięcie centrum. Przełoży się to także na ograniczenie korków oraz obniżenie emisji spalin. Do ukończenia pozostaje jeszcze odcinek S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, liczący 5 km. Jego oddanie do użytku planowane jest w połowie 2026 roku.
Zarówno S7, jak i S52 w nowej formie stanowią ogromne ułatwienie dla mieszkańców aglomeracji krakowskiej. Wyzwania inżynieryjne, takie jak budowa estakad, tuneli czy nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, pokazują, jak znaczący krok milowy dokonał się w polskiej infrastrukturze drogowej w ostatnich latach. Dla krakowian i osób podróżujących do miasta oznacza to większy komfort, krótszy czas przejazdu i lepszą komunikację z resztą kraju.
Fot. krakow.pl