
Polacy sądzą, że dotacje do „elektryków”
wypadają słabiej niż u sąsiadów
26 września, 2022
Dwóch na trzech ankietowanych w badaniu InsightOut Lab i marki Volkswagen
Polaków uważa, że pod względem publicznych zachęt do zakupu aut elektrycznych Polska
wypada gorzej od krajów naszego regionu. Opinie Polaków potwierdza międzynarodowy
ranking. Nie najlepiej wypadamy także pod względem dostępności publicznych stacji
ładowania.
Rynek elektromobilności w Polsce rozwija się dynamicznie. Świadczą o tym rosnące z
miesiąca na miesiąc statystyki rejestracji nowych aut „z wtyczką” oraz funkcjonujących stacji
ładowania pojazdów elektrycznych. Działają także systemy publicznych dotacji do zakupu i
korzystania z samochodów na prąd. Ofensywa elektromobilności trwa również w innych
państwach europejskich, a także w USA i Chinach. Warto porównać poziom rozwoju rynku w
Polsce i za granicą. Jednak przyjęcie za punkt odniesienia dla naszego kraju liderów
elektromobilności, takich jak Norwegia czy Holandia wniosłoby do dyskusji niewiele.
Wystarczy porównać choćby liczbę publicznych stacji ładowania: jeśli w Polsce mamy ich
niespełna 3 tys., to w Holandii jest ich ponad 84 tys., a w Norwegii – ponad 24 tys. Dlatego
InsightOut Lab oraz marka Volkswagen sprawdzili, jak Polacy oceniają rozwój
elektromobilności w Polsce i w krajach naszego regionu, w tym także jakie mają zdanie na
temat obecnie obowiązującego systemu dotacji w naszym kraju.
Polskie dotacje wypadają gorzej
Nieco ponad 2/3 respondentów (67 procent) wyraziło pogląd, że Polska wypada gorzej pod
względem różnego rodzaju dotacji do zakupu samochodów elektrycznych w porównaniu z
takimi państwami jak Czechy, Słowacja, Rumunia czy Węgry. Aż 34 procent osób oceniło stan
rzeczy jako „zdecydowanie” gorszy, a 33 procent jako „trochę” gorszy. Jeśli chodzi o
pozytywne opinie na ten temat, było ich zaledwie 6 procent, z czego 4 procent to odpowiedzi
„trochę lepiej”, a 2 procent „zdecydowanie lepiej”. Pozostałe 28 procent badanych
odpowiedziało, że Polska wypada podobnie do innych krajów regionu pod względem pomocy
państwa przy zakupie „elektryka”.
Niestety przedstawione pesymistyczne opinie potwierdza raport EV Readiness Index 2022.
Zawiera on m.in. ranking publicznych zachęt do posiadania auta elektrycznego. Polska w tym
zestawieniu otrzymała tylko 6 punktów, co dało jej ostatnie miejsce na liście. Niewiele lepiej
wypadły Czechy, Rumunia i Słowacja – odpowiednio 7, 8 i 9 pkt. Natomiast wyraźnie lepsze
od pozostałych państw regionu są Węgry z 13 punktami. Liderem zestawienia okazała się
Wielka Brytania z wynikiem 20 pkt.

Metodologia
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1071 osób.
Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku
i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 19-22 sierpnia 2022 r. Metoda:
CAWI.
Źródło: Informacja prasowa Volkswagen