Przybywa elektrycznych ładowarek. Ile jest ładowarek w Krakowie?

Przybywa elektrycznych ładowarek. Ile jest ładowarek w Krakowie?

1 lutego, 2025 0 przez Maks Michalczak

Rosnąca popularność samochodów elektrycznych w Polsce w ostatnich latach nie pozostawia wątpliwości – rynek elektromobilności rozwija się w błyskawicznym tempie. Kraków, jako jedno z największych i najważniejszych miast w kraju, również angażuje się w ten trend, sukcesywnie rozbudowując infrastrukturę do ładowania pojazdów zeroemisyjnych. Jak wygląda sytuacja w całej Polsce, a jak na tle innych miast prezentuje się stolica Małopolski? Przyjrzyjmy się bliżej danym za rok 2024 i pierwsze tygodnie 2025.

Rekordowy rok 2024 w Polsce – przegląd najnowszych danych

Wzrost lokalizacji i stacji ładowania o ponad 50%

Według danych z Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA), rok 2024 przyniósł aż 53-procentowy wzrost liczby lokalizacji stacji ładowania w porównaniu do końca 2023 r. Oznacza to, że na dzień 31 grudnia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 4628 lokalizacji, podczas gdy rok wcześniej było ich 3026. To już drugi z rzędu tak dynamiczny rok, bowiem w 2023 r. zanotowano przyrost o 50% w stosunku do 2022 r.

Jeszcze bardziej imponująco prezentują się statystyki za ostatnie pięć lat. W porównaniu z końcem 2019 r. (503 lokalizacje) liczba tych punktów wzrosła dziewięciokrotnie. Widać zatem wyraźnie, że zainteresowanie elektromobilnością w Polsce stale rośnie, co z kolei przekłada się na konkretne inwestycje w infrastrukturę ładowania.

Ponad 10 tysięcy punktów ładowania

Rok 2024 był przełomowy również ze względu na przekroczenie progu 10 tysięcy punktów ładowania. Konkretnie, na dzień 31 grudnia 2024 r. liczba ta wynosiła 10 600, czyli o 50% więcej niż 12 miesięcy wcześniej (7089 punktów). Tak duży przyrost to kolejny dowód na to, że kierowcy elektryków mogą już coraz łatwiej znaleźć źródło zasilania swojego auta w trasie.

Miasta napędzają rozwój elektromobilności

Zarówno sprzedaż aut elektrycznych, jak i rozbudowa stacji ładowania najmocniej koncentrują się w dużych aglomeracjach. Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), około 75% zarejestrowanych w Polsce pojazdów elektrycznych przypada na gminy powyżej 50 tys. mieszkańców. Natomiast w 37 największych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców) mieści się ponad połowa wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania.

Kluczowe pojęcia: lokalizacja, stacja, punkt ładowania

Warto w tym miejscu przypomnieć podstawowe definicje:

  • Lokalizacja – pojedyncze miejsce na mapie, gdzie można ładować samochód elektryczny. Jedna lokalizacja może obejmować kilka stacji ładowania.
  • Stacja ładowania – kompleksowe urządzenie (lub zestaw urządzeń) pozwalające na ładowanie pojazdów elektrycznych. W ramach jednej stacji nierzadko funkcjonuje kilka punktów ładowania.
  • Punkt ładowania – konkretny port (gniazdo lub przewód z wtyczką), dzięki któremu możliwe jest podłączenie i ładowanie auta.

Zrozumienie tych terminów jest istotne, ponieważ w różnego rodzaju raportach czy artykułach w mediach często pojawiają się one wymiennie. Dzięki znajomości tych definicji łatwiej rozeznać się w realnej skali rozbudowy infrastruktury.

Jak Kraków wypada na tle innych miast w 2024 r.?

Klasyfikacja bezwzględna – liczba punktów ładowania

Według danych PSNM za październik 2024 r. pierwsze miejsce pod względem liczby punktów ładowania w Polsce zajmuje Warszawa (641). Na kolejnych pozycjach znalazły się Gdańsk (319), Szczecin (270), a Kraków uplasował się na czwartym miejscu z 240 punktami ładowania. Choć stolica Małopolski jest większa od Gdańska czy Szczecina, to w liczbie stacji i punktów musi wciąż nadrabiać dystans do liderów.

Przeliczenie na 100 tys. mieszkańców – niespodziewany lider

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę liczbę punktów ładowania w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców, kolejność mocno się zmienia. Na czele znajduje się Olsztyn z wynikiem 72,3, co jest zaskakujące biorąc pod uwagę rozmiar miasta. Tuż za nim plasują się Katowice (71,6) i Częstochowa (69,9), wyprzedzając znacznie takie metropolie jak Warszawa czy Gdańsk.

Aktualna liczba stacji ładowania w Krakowie w 2025 r.

Jak wynika z danych portalu optimalenergy.pl, na 31 stycznia 2025 r. w Krakowie działa już 88 stacji ładowania, które łącznie oferują 131 punktów ładowania, a w sumie aż 253 gniazda do zasilania aut elektrycznych. Co ważne, w stolicy Małopolski działa obecnie 24 operatorów świadczących usługę ładowania „na prąd”.

To pokazuje, że tempo rozbudowy infrastruktury w mieście przyspiesza. Jeszcze kilka lat temu liczba stacji w Krakowie była znikoma, a kierowcy elektryków musieli dość długo planować podróż, by nie zostać z rozładowaną baterią w środku miasta. Dziś ten problem jest znacznie mniejszy, choć wciąż pozostaje przestrzeń do rozwoju, zwłaszcza biorąc pod uwagę szybkie ładowarki (tzw. stacje DC).

Dlaczego rośnie zapotrzebowanie na ładowarki w Krakowie?

  1. Zwiększająca się liczba aut elektrycznych – w miarę jak rośnie popularność zeroemisyjnych pojazdów, kierowcy domagają się powszechnie dostępnej infrastruktury.
  2. Wsparcie samorządu i polityka proekologiczna – miasto Kraków prowadzi działania mające na celu poprawę jakości powietrza i zachęcanie mieszkańców do wyboru bardziej ekologicznych środków transportu.
  3. Boom turystyczny – jako jedno z najchętniej odwiedzanych miast w Polsce, Kraków chce zapewnić dogodny dostęp do ładowania także turystom, którzy coraz częściej przyjeżdżają samochodami elektrycznymi.
  4. Dofinansowania i inicjatywy krajowe – przedsiębiorcy oraz samorządy mają możliwość korzystania z rozmaitych programów wsparcia finansowego na rozwój infrastruktury ładowania.

Elektryfikacja transportu – wyzwania i perspektywy na przyszłość

Rozwój elektromobilności, choć bardzo dynamiczny, to jednak mierzy się z pewnymi wyzwaniami. Należą do nich m.in. konieczność modernizacji sieci energetycznej, kwestie standaryzacji wtyczek oraz różnorodność systemów płatności czy abonamentów za ładowanie. Dużą rolę odgrywa również edukacja kierowców, bo część osób wciąż obawia się przejścia na auto elektryczne ze względu na mit „braku infrastruktury”.

Mimo to prognozy pozostają optymistyczne. Zarówno sektor prywatny, jak i władze państwowe oraz samorządowe dostrzegają potrzebę kolejnych inwestycji. Kraków niewątpliwie będzie w najbliższych latach kontynuował rozwój sieci ładowarek, aby dorównać poziomem do Warszawy czy Gdańska – liderów pod względem dostępności punktów ładowania.

Jak znaleźć stacje ładowania w Krakowie?

Dla wszystkich, którzy chcą łatwo zlokalizować stacje ładowania:

  • Mapy online i aplikacje mobilne – np. PlugShare, ChargeMap czy narzędzia operatorów poszczególnych stacji.
  • Strony internetoweoptimalenergy.pl przedstawia spisy i mapy stacji, z dokładnymi adresami i często z cenami za ładowanie.
  • Systemy wbudowane w samochodzie – coraz więcej producentów oferuje w swoich autach oprogramowanie, które wskazuje najbliższe punkty ładowania.

Rok 2024 okazał się niezwykle owocny dla rozwoju elektromobilności w Polsce – liczba lokalizacji, stacji i punktów ładowania wzrosła o ponad 50%, co umożliwiło przekroczenie bariery 10 tysięcy punktów w skali całego kraju. Kraków, choć wciąż ustępuje liderom (m.in. Warszawie, Gdańskowi czy Szczecinowi), stale rozwija własną infrastrukturę. Dowodem na to są dane z 31 stycznia 2025 r., według których w stolicy Małopolski działa 88 stacji ładowania, oferujących 131 punktów i 253 gniazda.

Możemy przypuszczać, że ten pozytywny trend się utrzyma – coraz więcej mieszkańców decyduje się na auta elektryczne, a samorząd dokłada starań, by umożliwić im bezproblemowe poruszanie się po mieście. Wszystko to sprawia, że Kraków nie tylko staje się bardziej przyjazny kierowcom elektryków, ale też aktywnie wpisuje się w globalny trend ekologicznej transformacji transportu.

Fot. Maks Michalczak