W Krakowie działa już CANARD – rejestracja przejazdu na czerwonym świetle

W Krakowie działa już CANARD – rejestracja przejazdu na czerwonym świetle

12 marca, 2024 0 przez Maks Michalczak

W stolicy Małopolski działają już kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle. CANARD uruchomił zarówno te na skrzyżowaniu ulic Brożka, Tischnera, Wadowickiej i Zakopiańskiej, jak i na  rondzie 308 Dywizjonu, u zbiegu ulicy Nowohuckiej i al. Pokoju. Jak poinformowała TVP Kraków, przez miesiąc działania systemu ukarano już ponad tysiąc kierowców!

Uwaga na czerwone światło

Kamery monitorujące skrzyżowanie oraz zainstalowane na nich sygnalizatory wykrywają przypadki wjechania przez kierujących na skrzyżowanie przy nadawanym czerwonym świetle. Urządzenia śledzą tor poruszania się pojazdu oraz dokumentują popełnione wykroczenie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację pojazdu, czas i miejsce popełnienia wykroczenia oraz czas, jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła.

Jaki mandat za przejazd na czerwonym świetle?

W przypadku przekroczenia skrzyżowania na świetle żółtym kierujący pojazdem, który mógł zatrzymać się bez konieczności gwałtownego hamowania, naraża się na nałożenie mandatu w wysokości 500 zł oraz 6 punktów karnych. Jeśli działanie kierowcy, polegające na gwałtownym hamowaniu na żółtym świetle, spowodowało zagrożenie na drodze lub utrudnienie ruchu dla innych uczestników, policja ma prawo wymierzyć karę w wysokości od 1000 zł oraz zaliczyć 10 punktów karnych na konto kierowcy.

Znacząco surowsze konsekwencje czekają na kierowcę, który narusza przepisy ruchu drogowego, ignorując sygnał czerwonego światła, mimo posiadania możliwości bezpiecznego zatrzymania. W takim przypadku oprócz mandatu w wysokości 500 zł kierujący pojazdem może zostać obciążony aż 15 punktami karnymi.

CANARD powiększa sieć radarów

W Krakowie w najbliższym czasie nastąpi dalsza rozbudowa sieci fotoradarów z nowymi urządzeniami mierzącymi prędkość, które zostaną umieszczone w różnych lokalizacjach miasta. CANARD, czyli Jednostka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, odpowiedzialna za implementację i zarządzanie tymi urządzeniami, informuje na swojej stronie internetowej o sukcesywnym rozwijaniu sieci automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym na terenie całej Polski. Obecnie w użyciu znajduje się 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, 26 fotoradarów umieszczonych w nowych lokalizacjach, 24 systemy do nadzoru skrzyżowań i przejazdów kolejowo-drogowych oraz 33 mobilne urządzenia rejestrujące.

Projekt „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” obejmuje nie tylko wprowadzenie nowych urządzeń kontrolnych, ale także modernizację istniejącej infrastruktury. W ramach tych działań zastąpiono 247 starych i najbardziej zużytych fotoradarów. Aktualnie CANARD zarządza 583 stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi.

Decyzje o lokalizacjach dla nowych fotoradarów i innych urządzeń do kontroli ruchu drogowego podjęto na podstawie dokładnej analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadzonej przez Instytut Transportu Samochodowego. Analiza ta wskazała miejsca, w których – z powodu realnego zagrożenia bezpieczeństwa spowodowanego przede wszystkim nadmierną prędkością lub nieprzestrzeganiem sygnałów świetlnych – konieczne było zainstalowanie automatycznych systemów nadzoru.

Fot. Maks Michalczak