
SUV idealny dla kobiety i do miasta
2 marca, 2022Toyota podbija polski rynek samochodów. W 2021 roku najlepiej sprzedającym się autem był jej model Corolla, drugim – Yaris. 15 tys. nabywców wariantu Yaris to głównie osoby prywatne. Japończycy idą zatem o krok dalej, wprowadzają model, który połączy kompaktowość małej Toyoty oraz wszechstronność i bezpieczeństwo SUV-a. Przed Państwem Toyota Yaris Cross.
Najbezpieczniejsza w swojej klasie
Toyota Polska już w ramach wakacyjnej przedsprzedaży, zanim którykolwiek model trafił do salonu, pozyskała ponad 3100 zamówień na model Cross. Jednym z decydujących czynników tak znacznego popytu były wyniki, które auto uzyskało w testach bezpieczeństwa.

W styczniu 2022 roku Yaris Cross został uznany najbezpieczniejszym samochodem w klasie “Small MPV” według Euro NCAP. W wymagających testach zderzeniowych Cross uzyskał 86% punktów możliwych do zdobycia za ochronę dorosłych pasażerów i 84% za bezpieczeństwo przewożonych w samochodzie dzieci. Skuteczność głównych systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense została oceniona na 81%, a ochrona pieszych i rowerzystów na 78%.
W jaki sposób osiągnęli ten cel inżynierowie Toyoty? To przede wszystkim efekt zastosowania supersztywnej konstrukcji nadwozia zaprojektowanej na platformie TNGA. Dodatkowo w standardzie komplet poduszek powietrznych został poszerzony o nowe centralne poduszki między przednimi fotelami. Zgodnie z zasadą Toyoty, że „bezpieczeństwo nie powinno być opcją”, Yaris posiada we wszystkich wersjach wyposażenia szeroki zestaw zaawansowanych technologii wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 2.5, który zawiera m.in. układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia oraz inteligentny tempomat adaptacyjny.
Hybryda kuta na cztery koła
Samochód został oparty na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture), czyli tej samej, która stoi za sukcesem wersji hatchback. Z młodszym bratem łączy go także elektryczny napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji, który zapewnia dobre osiągi, niższe zużycie paliwa i niewielkie emisje oraz – co ważne na małych przestrzeniach – łatwość manewrowania w mieście. Możliwość zastosowania inteligentnego napędu na cztery koła AWD-i nadaje Crossowi charakter godnego reprezentanta segmentu SUV.

Auto jest dostępne w dwóch wersjach silnikowych, tj. wersji benzynowej 1.5 Dynamic Force 125 KM oraz 1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT. Producent zachwala, że bez trudu osiągniemy wartość od 4,4 l/100 km. To wynik w cyklu mieszanym, uwzględniający jazdę autostradą. Dynamiczny silnik może być połączony z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów lub bezstopniową, automatyczną Multidrive S.
Bogate wyposażenie i niezbyt wiele miejsca?
Toyota Yaris Cross jest dostępna w czterech wersjach wyposażenia: Active, Comfort, Executive oraz Adventure. W zależności od modelu silnika ceny wahają się od 83 900 do ponad 121 100 w wersji podstawowej.

Już w najprostszej opcji wyposażenia klienci znajdą asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA) i system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym. Ci, którzy mają słabość do nowinek technicznych, ciekawsze rozwiązania znajdą w wersji Executive oraz Adventure. To tam zainstalowano stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, klimatyzację automatyczną dwustrefową czy podgrzewane przednie fotele oraz pakiet premium audio JBL i panoramiczny dach.

Nabywcy muszą jednak pamiętać, gdyż łatwo o tym zapomnieć, że jest to SUV miejski, a nie Land Rower Discovery, toteż wybranie się w długą podróż i na dłuższy czas z całą rodziną spowoduje konieczność uważnego wyboru potrzebnych rzeczy. W Crossie mamy 397 litrów pojemności bagażnika do naszej dyspozycji. Mało? No cóż, może być jeszcze mniej. Ta pojemność jest wykazywana w specyfikacji technicznej samochodu tylko dla wersji z napędem na przednie koła, w przypadku modelu z AWD-i jest to wyłącznie 320 litrów.
Fot. Informacja prasowa Toyota Polska