
Wielka ofensywa drogowa w centrum Krakowa: pięć inwestycji, które zmienią oblicze miasta?
24 stycznia, 2025Kraków szykuje się na prawdziwy drogowy maraton. Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) przedstawił plany aż pięciu strategicznych inwestycji w ścisłym centrum. Celem jest nie tylko modernizacja kluczowych odcinków, lecz także skoordynowanie prac tak, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców i kierowców. Pierwsze roboty ruszają już w marcu, a zakres przewidywanych prac jest imponujący.

Marzec pod znakiem remontu torowiska na ul. Franciszkańskiej
- Zakres robót: wymiana szyn na odcinku od ul. Grodzkiej (przystanek „Plac Wszystkich Świętych”) do węzła „Filharmonia”.
- Organizacja ruchu: prace będą podzielone na etapy, co wiąże się z czasowym zamknięciem ulicy dla ruchu ogólnego. ZDMK zapewnia jednak dojazd do posesji.
- Termin: rozpoczęcie w marcu, zakończenie w okresie wakacyjnym.
Remont torowiska jest konieczny, aby zapewnić sprawne i bezpieczne przejazdy komunikacji miejskiej w sercu Krakowa. Mimo że prace będą prowadzone w centrum, wykonawca stara się je maksymalnie skoordynować z innymi inwestycjami, by uniknąć dodatkowych zatorów na drogach.
Most Grunwaldzki wyłączony z ruchu nawet na osiem miesięcy
- Cel remontu: odciążenie przeprawy, naprawa elementów konstrukcyjnych i wymiana nawierzchni – tak, by most mógł bezpiecznie służyć co najmniej do 2038 roku.
- Zakres: generalna modernizacja konstrukcji nośnej, wymiana płyty mostu, nawierzchni i torów.
- Utrudnienia: wyłączenie mostu z ruchu samochodowego przez co najmniej osiem miesięcy; przez pół roku most nie będzie dostępny także dla komunikacji miejskiej.
- Termin: rozpoczęcie w marcu, prace potrwają dziewięć miesięcy.
Ekspertyzy Politechniki Krakowskiej jednoznacznie wskazują, że gruntowny remont musi nastąpić nie później niż do sierpnia 2026 r. Kompleksowe działania pozwolą uniknąć dalszej degradacji przeprawy i zapewnią jej funkcjonowanie do czasu wybudowania nowego mostu.
Przebudowa węzła tramwajowego przy ul. Piłsudskiego
- Lokalizacja robót: ul. Straszewskiego (od przejścia dla pieszych przy ul. Smoleńsk do skrzyżowania Straszewskiego i Piłsudskiego) oraz ul. Piłsudskiego (od przystanku „UJ – AST” do ul. Straszewskiego).
- Planowane zmiany: modernizacja rozjazdów, budowa peronu wiedeńskiego, wymiana chodników i zjazdów, ułożenie torowiska z prefabrykowanych płyt betonowych.
- Ochrona dziedzictwa: inwestycja jest realizowana w strefie UNESCO, dlatego wszystkie prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatorskim.
- Termin: zakończenie do końca roku.
Dzięki przebudowie poprawi się nie tylko komfort podróżowania tramwajem, lecz także bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. ZDMK zapowiada, że docelowy ruch samochodowy na ul. Straszewskiego zostanie utrzymany w obu kierunkach, choć jeden pas będzie poprowadzony po torowisku.
Węzeł tramwajowy przy Teatrze Bagatela
- Zakres działań: modernizacja rozjazdów oraz przebudowa odcinka ul. Karmelickiej – od Teatru Bagatela do ul. Garbarskiej.
- Nowa nawierzchnia: torowisko z prefabrykowanych płyt z wbudowaną kostką granitową, chodniki i miejsca postojowe w kostce kamiennej, jezdnia z asfaltobetonu.
- Korzyści: poprawa płynności komunikacji tramwajowej w ścisłym centrum oraz estetyki jednej z głównych arterii miasta.
Ta część inwestycji usprawni przejazdy komunikacyjne pomiędzy kluczowymi węzłami tramwajowymi. Ulica Karmelicka, będąca ważnym ciągiem dla podróżujących komunikacją miejską, zyska nowoczesne rozwiązania i trwałe materiały.
Modernizacja ul. Starowiślnej od 2026 r.
- Odcinek prac: od skrzyżowania z ul. Dietla (bez samego skrzyżowania) do mostu Powstańców Śląskich.
- Co się zmieni: remont torowiska, jezdni, chodników, odwodnienia i oświetlenia.
- Przebudowa skrzyżowań: z ul. Berka Joselewicza, Miodową, Dajwór, Rzeszowską, Przemyską, św. Wawrzyńca i Podgórską.
- Rondo na Podgórskiej: skrzyżowanie ul. Podgórskiej z ul. św. Wawrzyńca oraz ul. Halicką zostanie przekształcone w rondo.
- Modernizacja mostu Powstańców Śląskich: nowa nawierzchnia jezdni i torowiska, oświetlenie, remont konstrukcji nośnej oraz systemu odwodnienia.
- Termin: prace planowane od czerwca 2026 r. do października 2027 r.
To kolejny etap usprawniania komunikacji tramwajowej i ruchu kołowego w centrum. Zarówno mieszkańcy, jak i turyści zyskają na bardziej estetycznej i funkcjonalnej przestrzeni.
Skoordynowane działania i minimalizacja utrudnień
ZDMK podkreśla, że najważniejsze w całym procesie jest skoordynowanie harmonogramów i ograniczenie niedogodności do niezbędnego minimum. Dla mieszkańców i kierowców zostaną wdrożone rozwiązania tymczasowe, obejmujące m.in. objazdy, zmienione trasy komunikacji miejskiej oraz informacje o etapach prac.
Dzięki kompleksowemu podejściu do modernizacji kluczowych tras w Krakowie można spodziewać się istotnej poprawy przepustowości i komfortu jazdy już w najbliższych latach. Choć inwestycje będą wiązać się z utrudnieniami, finalny efekt w postaci bezpieczniejszych i nowocześniejszych ulic powinien w pełni to wynagrodzić.
Fot. Maks Michalczak