Renault 5 E-Tech 100% Electric – powrót kultowej „piątki” w elektrycznym wydaniu

Renault 5 E-Tech 100% Electric – powrót kultowej „piątki” w elektrycznym wydaniu

19 lutego, 2025 0 przez Maks Michalczak

Renault R5 to prawdziwa ikona motoryzacji, która miała ogromny wpływ na kształt europejskiego rynku samochodów miejskich. Jej kompaktowe kształty i charakterystyczna sylwetka zjednały sobie przed laty rzesze zwolenników, stając się symbolem samochodu praktycznego, przyjaznego w codziennym użytkowaniu i jednocześnie – dzięki swojemu niebanalnemu stylowi – wyróżniającego się w tłumie. Teraz, po upływie wielu lat, inżynierowie z Renault postanowili przywrócić legendę na drogi, ale w zupełnie nowym, elektrycznym wydaniu.

Wersja Renault 5 E-Tech 100% Electric kusi obietnicą nowoczesnej technologii, oryginalnymi nawiązaniami do przeszłości i obiecującym zasięgiem do 410 km. Dla miłośników modelu R5 powrót „piątki” jest z pewnością dużym wydarzeniem. Czy jednak nowy wariant, wpisujący się w rynek aut na prąd, sprosta współczesnym oczekiwaniom kierowców i czy rzeczywiście może wskrzesić magię dawnego modelu? W tej recenzji przyglądamy się bliżej zaprezentowanym przez Renault rozwiązaniom i sprawdzamy, co może kryć się pod zgrabnym nadwoziem nawiązującym do lat 70. XX wieku.

Stylistyka i wymiary – retro z nowoczesnym pazurem

Odświeżona linia nadwozia Renault 5 E-Tech 100% Electric to interesujące połączenie inspiracji oryginalną „piątką” sprzed lat z futurystycznymi detalami, które od razu przyciągają wzrok. Mimo że projektanci postawili na wyraźne elementy retro, na przykład charakterystyczną linię dachu czy bryłę tylnej części auta, to równocześnie wzbogacili całość o nowoczesne akcenty świetlne i aerodynamiczne, takie jak delikatnie zarysowane przetłoczenia boczne czy unikatowe reflektory LED o dynamicznym wzorze.

Samochód mierzy skromne 3,92 m długości, co sprawia, że idealnie odnajdzie się w miejskim środowisku, zwłaszcza jeśli chodzi o parkowanie i manewrowanie w ciasnych uliczkach. Renault 5 E-Tech 100% Electric może jednak pochwalić się dość przestronnym wnętrzem, które wbrew pozorom pozwala wygodnie podróżować nawet pięciu osobom. Wnętrze nie należy do największych w segmencie, ale oferuje wszystko, czego potrzeba w codziennej jeździe po mieście czy okolicznych terenach podmiejskich. Równie zaskakujące jest to, że samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 326 litrów – w tej klasie aut elektrycznych to wciąż wynik ponadprzeciętny, a więc wystarczający zarówno na zakupy, jak i krótki wypad za miasto.

Intrygującym zabiegiem stylistycznym jest konsekwentne zastosowanie 18-calowych kół we wszystkich wersjach wyposażenia, co nadaje autu nieco bardziej sportowego wyglądu. Dla zwolenników oryginalnego Renault 5 z pewnością ważne będą również różne nawiązania wizualne, jak choćby linia świateł i sylwetka boczna nadwozia. Nowa „piątka” łączy więc to, co najbardziej stylowe w tradycji marki, z wyzwaniami współczesnego rynku samochodów elektrycznych.

Silnik, akumulator i osiągi – dopasowane do miejskich wyzwań

Renault 5 E-Tech 100% Electric będzie dostępny w Polsce w dwóch wariantach pojemności akumulatora, co przekłada się na różne możliwości eksploatacji i zasięg. Dla osób, które przede wszystkim poruszają się w obrębie miasta i nie planują częstych dłuższych podróży, przygotowano wersję EV40 o mocy 120 KM i akumulatorze 40 kWh. Tzw. „urban range” wydaje się odpowiedzią na potrzeby tych kierowców, którzy cenią sobie zwinność i oszczędność w codziennej eksploatacji, a dłuższe trasy pokonują jedynie sporadycznie.

Z kolei wariant EV52 o mocy 150 KM, wyposażony w akumulator o pojemności 52 kWh, został stworzony z myślą o tych, którzy chcą wyjść poza miasto i pokonywać bardziej ambitne dystanse, nie rezygnując przy tym z dynamiki jazdy. Według producenta zasięg może sięgnąć nawet 410 km – warto jednak pamiętać, że realny wynik zawsze zależy od warunków pogodowych, stylu jazdy czy rodzaju pokonywanych tras.

Ważną zaletą nowego Renault 5 jest możliwość szybkiego ładowania, dzięki czemu uzupełnienie akumulatora od 15% do 80% ma trwać zaledwie około 30 minut na odpowiednich stacjach. Renault zwraca też uwagę na stosunkowo niewielką masę całkowitą pojazdu – 1450 kg w przypadku baterii 52 kWh – co pomaga w utrzymaniu zwinności i efektywności w ruchu miejskim. Niżej położony środek ciężkości daje zaś nadzieję na dobrą stabilność oraz przyjemne wrażenia z jazdy w zakrętach, zwłaszcza że elektryczne układy napędowe potrafią generować wyższy moment obrotowy już od najniższych prędkości.

Technologia i wyposażenie – francuska kreatywność w cyfrowym wydaniu

Pod względem technologicznym Renault 5 E-Tech 100% Electric stawia na multimedialną nowoczesność i bogate systemy wsparcia kierowcy. Centralnym elementem kokpitu jest system multimedialny openR, który – w połączeniu z wbudowanymi usługami Google – pozwala na korzystanie m.in. z Asystenta Google, Map i praktycznego planera tras dla aut elektrycznych. Dzięki temu kierowcy mogą łatwiej znaleźć stacje ładowania i zoptymalizować jazdę pod kątem zużycia energii.

Warto zwrócić uwagę na rozbudowane opcje personalizacji: Renault podkreśla, że dostępnych ma być aż 200 kombinacji kolorów i detali nadwozia oraz wnętrza, co bez wątpienia przypadnie do gustu osobom, które lubią wyróżniać się oryginalnym stylem. Na uwagę zasługuje także nietypowy dodatek – wiklinowy koszyk do przewozu bagietek, wykonany przez francuską rzemieślniczkę Marguerite Herlant. Można go łatwo umieścić po prawej stronie konsoli środkowej, a choć ten „gadżet” może wydawać się zabawnym akcentem, dla wielu będzie sympatycznym nawiązaniem do francuskiej kultury i stylu.

Poza systemem multimedialnym nowy Renault 5 może oczywiście oferować szereg rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, jak liczne asystenty jazdy, kamera cofania czy zaawansowane systemy pomagające w parkowaniu. Producent zapewnia, że w ramach standardowego wyposażenia znajdziemy także automatyczny hamulec ręczny, kartę hands free, bezprzewodową łączność z Android Auto i Apple CarPlay oraz reflektory 100% LED. Wszystko to ma uprzyjemnić korzystanie z auta na co dzień i ułatwiać przemieszczanie się w różnorodnych warunkach.

Wersje wyposażenia – evolution, techno i iconic cinq

Renault przygotowało trzy podstawowe poziomy wyposażenia, spośród których każdy można konfigurować z jednym z dwóch dostępnych wariantów akumulatora:

  1. evolution (EV40)
    • Cena od 120 900 zł (120 KM, 40 kWh)
    • Wersja podstawowa, ale wciąż bogato wyposażona w kluczowe systemy bezpieczeństwa, wspomniane reflektory LED oraz 18-calowe kołpaki „disco” nawiązujące do sportowego R5 Turbo z przeszłości. Wewnątrz znajdziemy 10,1-calowy ekran główny, umożliwiający obsługę większości funkcji pojazdu.
  2. techno (EV40 lub EV52)
    • Od 129 900 zł (40 kWh) lub 142 900 zł (52 kWh)
    • Ten poziom wyposażenia stawia na bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne: aluminiowe felgi, system multi-sense z kilkoma trybami jazdy, kamerę cofania, indukcyjną ładowarkę do smartfonów, a także podświetlany wskaźnik ładowania na masce, pozwalający na bieżąco monitorować postępy w uzupełnianiu energii. Wersja techno z pewnością przyciągnie osoby, którym zależy na pełnej integracji ze smartfonem i wygodnych funkcjach wspomagających kierowcę.
  3. iconic cinq (EV40 lub EV52)
    • Od 138 900 zł (40 kWh) do 151 900 zł (52 kWh)
    • To najwyższy wariant, przeznaczony dla tych, którzy cenią sobie maksymalny komfort oraz unikatowy charakter auta. Wersja ta oferuje podgrzewane fotele i kierownicę (z trzema poziomami grzania), a także system wspomagający parkowanie bez użycia rąk oraz czujniki przeszkód z każdej strony pojazdu. Dodatkowym wyróżnikiem edycji iconic cinq jest dwukolorowe nadwozie i ekskluzywne detale stylistyczne, zmieniane co roku w ramach koncepcji „Collection”.

Pierwsze egzemplarze trafią do polskich salonów wiosną 2025 roku. Cena wyjściowa – na poziomie nieco ponad 120 tys. zł – pozwala nowemu Renault 5 plasować się w szybko rozwijającym się segmencie aut elektrycznych, w którym konkurują takie modele, jak Fiat 500e czy Mini Cooper SE, a także coraz śmielej wchodzące na rynek pojazdy z Azji. Ostateczna atrakcyjność oferty będzie jednak zależała nie tylko od suchych liczb, lecz także od wrażeń z jazdy, jakości wykonania i tego, jak Renault 5 poradzi sobie w polskich realiach – zwłaszcza w kontekście stale rosnącej infrastruktury do ładowania.

Renault 5 E-Tech 100% Electric to z pewnością interesujący powrót kultowego modelu, który przed laty zawładnął sercami wielu kierowców. Tym razem stawia na napęd elektryczny, co idealnie współgra z obecną tendencją w motoryzacji, ukierunkowaną na ekologię i nowe technologie. Nawet jeśli do testów w polskich warunkach zostało jeszcze trochę czasu, już teraz można powiedzieć, że francuski producent solidnie przyłożył się do projektu, łącząc w nim retro-design z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Jeżeli ktoś poszukuje miejskiego auta elektrycznego o niewielkich gabarytach, w którym znajdzie i akcenty nostalgiczne, i współczesne udogodnienia, to Renault 5 E-Tech może okazać się doskonałym wyborem. Ostatecznie oczywiście najlepiej będzie wyrobić sobie opinię na podstawie jazdy próbnej i zweryfikować obiecane osiągi oraz komfort. Jeśli jednak priorytetem jest kompaktowy rozmiar, ciekawy wygląd i zaawansowana technologia w korzystnej (jak na standardy segmentu) cenie, warto wpisać tę nowość do listy aut godnych rozważenia.

Chcesz dowiedzieć się więcej o Renault 5 E-Tech 100% Electric?
Odwiedź Renault Kraków przy al. Powstańców Śląskich 24 i sprawdź wszystkie szczegóły na miejscu.

Fot. Centrum Prasowe Renault Polska