
Łańcuchy śniegowe – kiedy zakładać i jak ich używać?
13 stycznia, 2023Ferie zimowe zbliżają się wielkimi krokami i choć na terenie niemal całej Polski pogoda jest bardziej wiosenna niż odpowiadająca obecnej porze roku, to w samych Tatrach, Zakopanem i okolicy podhalańskich pasm górskich możemy spotkać śnieg oraz oblodzone odcinki dróg. To kierunek oblegany, począwszy od świąt przez co najmniej dwa miesiące. Na południe Polski prowadzą nas w tym okresie sportowe i rekreacyjne marzenia i plany. To także tam najczęściej obowiązuje wymóg posiadania i używania łańcuchów śniegowych. Jak je dobrać? Kiedy musimy je założyć? Czy jest specjalna technika jazdy w łańcuchach? Zapraszamy!
Mandat za brak łańcuchów i za jazdę w nich
O tym czy na danym odcinku drogi wymagane są łańcuchy śniegowe, informuje znak C-18. Bardzo często możemy go zobaczyć w górskich okolicach na wzniesieniach i podjazdach oraz drogach dojazdowych do pensjonatów czy hoteli. To “nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”. Co się stanie, jeśli się do niego nie dostosujemy? Czeka nas mandat karny w wysokości 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że jeżeli będziemy używali łańcuchów śniegowych na oponach na drodze niepokrytej śniegiem, to również otrzymamy mandat. Tym razem w kwocie 100 zł! Najlepiej zatem zachować się adekwatnie do warunków jazdy i często słuchać lokalnej prognozy pogody, aury w górach nigdy nie należy lekceważyć.
Jak dobrać łańcuchy przeciwpoślizgowe?
Zacznijmy od rzeczy najważniejszej: rodzaju napędu, który posiadamy. Jeśli posiadamy pojazd napędzany wyłącznie jedną osią, niezależnie czy na przednie czy na tyle koła, to łańcuchy zakłada się wyłącznie na te, które dają nam moc. Co za tym idzie, jeśli posiadamy napęd na wszystkie koła, to będziemy potrzebowali zestawu na wszystkie cztery koła.
Decydując się na zakup asortymentu, o którym mowa, starajmy się nie oszczędzać. Najtańsze łańcuchy to wydatek od 100 do 200 zł, warto jednak dołożyć choć drugie tyle i mieć pewność, którą gwarantuje znany i renomowany producent. Zwracajmy uwagę na atesty i certyfikaty. W innym wypadku łańcuchy mogą ulec zniszczeniu, a to może oznaczać uszkodzenie elementów pojazdu, których naprawa wyniesie nawet tysiące złotych.
Żeby dobrze dobrać łańcuchy, musimy przede wszystkim uwzględnić rozmiar ogumienia, które mamy zamontowane w pojeździe. Następnie powinniśmy się skupić na grubości ogniw łańcucha oraz jego wielkości. Jeśli mamy wątpliwości przy wyborze, to powinniśmy się wybrać do sklepu stacjonarnego i porozmawiać ze sprzedawcą.
Jak montuje się łańcuchy śniegowe?
To także sprzedawca pomoże nam dobrać odpowiednie łańcuchy, mając na uwadze sposób zakładania tych akcesoriów. Dlaczego to istotne?
Ponieważ istnieją łańcuchy śniegowe z samonapinaczami, które wystarczy założyć i nie wymagają dociągnięcia po przejechaniu 50 – 75 metrów. Są jednak też takie, które należy dociągnąć, a niezrobienie tego może skutkować opłakanymi konsekwencjami.
Kluczowe w tej sytuacji jest, po pierwsze, dokładne przeczytanie instrukcji montażu. Czasy kiedy te były pisane językiem niezrozumiałym na szczęście już dawno minęły. Po drugie: warto założyć łańcuchy na próbę na parkingu czy w garażu, żeby nie testować zakładania w trudnych warunkach atmosferycznych czy po ciemku. Pamiętajmy jednak, żeby podczas ćwiczenia tej umiejętności nie jeździć w łańcuchach pod domem czy blokiem po publicznej suchej drodze, ponieważ jak wspomnieliśmy wcześniej, za to grozi mandat.

Jak jeździć z łańcuchami?
Wyposażeni w łańcuchy unikajmy gwałtownych przyspieszeń. Większość producentów zaleca jazdę z prędkością nie większą niż 40-50 km/h. Starajmy się także jechać po jak najbardziej zaśnieżonym odcinku drogi, ponieważ to wpływa nie tylko na żywotność samego łańcucha, ale również opony.
Zimy bywają coraz łagodniejsze, ale nadal kapryśne, więc lepiej mieć łańcuchy w bagażniku i nie użyć ich nigdy, niż jakby miało nam ich zabraknąć ten jeden raz!
Fot. Pixabay.com